Zorg voor borstkankerpatiënten voldoet niet

Array

De diagnose van borstkanker duurt bij de helft van de patiënten langer dan de gehanteerde richtlijn. Ongeveer driekwart van de patiënten bij wie borstkanker is geconstateerd, moet langer dan de voorgeschreven vier weken wachten voor de eerste behandeling. Dat blijkt uit een enquête onder ruim 1500 (ex)borstkankerpatiënten, die de BorstkankerVereniging Nederland (BVN) maandag publiceerde. Dat blijkt uit een enquête onder ruim 1500 (ex)borstkankerpatiënten, die de BorstkankerVereniging Nederland (BVN) maandag publiceerde. De BVN vindt het onacceptabel dat de diagnose van borstkanker langer duurt dan de termijn van tien dagen, opgesteld door het Nationaal Borstkanker Overleg Nederland (NABON). "Het is schokkend om naar aanleiding van het onderzoek te moeten concluderen dat een groot deel van de ruim 12.000 borstkankerpatiënten niet de zorg ontvangt in een tempo dat de NABON voorschrijft", aldus R. van der Heide, voorzitter van de BVN.
Uit het onderzoek blijkt in de periode 2000-2005 dat slechts 14 procent van de ziekenhuizen in staat is om voor 80 procent van de patiënten de diagnose binnen de NABON-richtlijn uit te voeren. Van alle ziekenhuizen is 15 procent in staat om voor 80 procent van de patiënten de behandeling tegen borstkanker binnen veertig dagen af te ronden. Vooral universitaire medische centra zijn traag met hun zorg voor borstkankerpatiënten. De ziekenhuizen met een speciale ‘mammacare’ afdeling presteren wel beter. "Wij dringen erop aan dat de overheid, zorgverzekeraars, ziekenhuisdirecties en artsen gezamenlijk zorgdragen voor strikte navolging van de vastgestelde richtlijnen", zegt A. Lagarde, directeur van de BVN. "Wachten en onzekerheid is slopend voor patiënten. Snelle zekerheid en daarna een goed proces van voorlichting houdt patiënten op de been." BVN zal op korte termijn directies van de slechts presterende ziekenhuizen benaderen met het aanbod ze te helpen hun borstkankerzorg beter te organiseren.
Bron: Telegraaf

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen