Werk aan de winkel in postoperatieve zorg

Array

verslagDe postoperatieve zorg in ziekenhuizen is op onderdelen voldoende, maar kent ook nog teveel risico’s voor de patient. Zo is er gebrek aan eenduidigheid in overdracht en communicatie, onvoldoende aantoonbaar onderhoud van medische apparatuur, slechte handhygiene en onvoldoende controle bij medicatiebereiding en medicatietoediening. Dit concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in haar onderzoek naar het postoperatieve proces in ziekenhuizen.

Ziekenhuizen scoorden in het postoperatieve proces voldoende tot goed op de veiligheid van vervoer van OK naar verkoeverafdeling en op de veiligheid van het vervoer van de verkoeverafdeling naar de verpleegafdeling. Ook presteerden ziekenhuizen voldoende tot goed op de inhoudelijke overdracht van verkoeverafdeling naar verpleegafdeling. Verder werken alle bezochte ziekenhuizen met eenduidige oplossingsschema’s van intraveneuze medicatie op de verkoeverafdeling en de verpleegafdeling. Verschillende schema’s kunnen leiden tot oplossings- en toedieningsfouten waardoor schade kan optreden bij patienten.

Methode
De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op gegevens uit een enquête onder alle algemene en academische ziekenhuizen ziekenhuizen, onaangekondigde observaties op 23 verkoever-en verpleegafdelingen en gesprekken met vertegenwoordigers van de betrokken beroepsbeoefenaren. De inspectie keek bij het onderzoek of de ziekenhuizen voldeden aan de voorwaarden om verantwoorde zorg te leveren. Het onderzoek ging niet over het medisch-technisch handelen of de gezondheidsuitkomsten voor de patient.

Maatregelen
De IGZ wil dat ziekenhuizen hun situatie spiegelen aan de bevindingen in het rapport. Tekortkomingen moeten voor 1 juli 2010 verbeterd zijn. In het najaar van 2010 zal de IGZ steekproefsgewijs het hele operatieve proces bij ziekenhuizen toetsen. De IGZ zal nagaan of de maatregelen zijn geïmplementeerd en worden nageleefd. Ziekenhuizen die onvoldoende verbeteren kunnen daarna onder verscherpt toezicht worden gesteld.

TOP 1, 2 en 3
Dit onderzoek is het laatste deel van een drieluik over het toezicht operatieve proces (TOP), dat bestaat uit drie trajecten: vóór (1), tijdens (2) en na de operatie (3). Dit rapport gaat over het postoperatieve traject, dat loopt vanaf het moment dat de patient de OK verlaat tot aan het ontslag uit het ziekenhuis.

In 2007 en 2008 publiceerde de IGZ de rapporten over het proces voorafgaand aan de operatie en tijdens de operatie. De IGZ concludeerde toen ook al een gebrekkige communicatie en overdracht tussen zorgverleners. Inmiddels heeft het veld naar aanleiding van de eerdere rapporten de richtlijn ‘Het preoperatieve proces’ ontwikkeld en daarmee een goede kwaliteitsnorm neergelegd voor professionals en instellingen.

Ga hier naar het TOP3-rapport

Bron: IGZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen