Grote aanbieders laten het afweten, klanten en personeel de dupe.

Array

open briefThuiszorginstellingen Livio en Carint laten hun clienten en medewerkers in de kou staan. Dat zegt wethouder Wallinga van de gemeente Enschede in een open brief. Livio en en Carint ontslaan samen meer dan duizend thuiszorgmedewerkers omdat zij niet mee hebben gedaan aan de aanbesteding van het thuiszorgwerk. Livio en Carint zeggen dat de gemeente te weinig wil betalen. Wallinga is het daar niet mee eens, de uurvergoeding is volgens hem scherp maar voldoende. Wallinga wil met de open brief thuiszorgmedewerkers uitleggen dat Livio en Carint zelf verantwoordelijk zijn voor de ontslagen.

OPEN BRIEF WALLINGA
Grote aanbieders laten het afweten, klanten en personeel de dupe
Bij de aanbesteding van de huishoudelijke hulp lieten enkele gevestigde zorgaanbieders weten niet mee te doen. Zij vroegen laatst collectief ontslag voor hun personeel aan. Dit was niet nodig geweest als zij zich beter hadden voorbereid op de bedrijfsvoering van de huishoudelijke hulp en een scherpere prijs hadden gehanteerd. Veel andere zorgaanbieders slagen daar namelijk wel in en verlenen goede thuiszorg tegen marktconforme tarieven. Dit zijn evengoed organisaties die aangesloten zijn bij de thuiszorgbranche en de geldende CAO lonen uitbetalen aan hun personeel.

De instellingen die zich buiten de aanbesteding hebben geplaatst zeggen echter dat zij het niet kunnen doen voor het tarief dat gemeenten bieden. Met de gemeentelijke tarieven is niets mis. De prijs is gebaseerd op de CAO thuiszorg, de gebruikelijke loonschalen, overhead, scholing en een winstmarge.

Mijn conclusie is dan ook dat zorginstellingen die niet meedoen òf de bedrijfsvoering niet op orde hebben òf ervoor kiezen niet langer huishoudelijke hulp te willen aanbieden. De bal wordt echter bij de Twentse gemeenten gelegd: zij zouden te lage tarieven hanteren. Dat wordt snoeihard weerlegd doordat andere partijen, aangesloten bij dezelfde zorgbranche, wèl een aanbieding doen binnen onze tarieven.

Gemeente kiest voor goede en betaalbare zorg
De kwaliteit van de zorg ligt vast. De tarieven zijn realistisch. Als we de tarieven met 3 euro verhogen kost dat de gemeente Enschede al gauw 3 tot 4 miljoen extra, bovenop de tekorten die Enschede al heeft.
Ik vind het zeer opmerkelijk dat gevestigde grote zorginstellingen zich buiten de aanbesteding manoeuvreerden. Over hoe dat kan stelde de PvdA-fractie in de Tweede Kamer inmiddels vragen aan het Kabinet. Mogelijk verwachtten de aanbieders dat de gemeenten de tarieven wel zouden verhogen. Dat doen we dus niet. We zadelen de belastingbetaler niet op met hogere lasten.

Gemeente staat achter klant en medewerker
De zorgen van de medewerker/ alfahulp en van de klant zijn ook mijn zorgen. Het gaat tenslotte om persoonlijke hulp in je eigen huishouding. De vertrouwde hulp is goud waard. Het werk wordt door veel (vooral) vrouwen met hart en ziel uitgevoerd. Dan is het teleurstellend om te constateren dat hun werkgevers niet meedoen in de aanbesteding. Onzekerheid en angst over de toekomst van het werk bezorgt mensen slapeloze nachten. De gemeente vindt dat de relaties tussen klanten en helpenden zoveel mogelijk moeten kunnen blijven bestaan.

De overgang van personeel naar een nieuwe werkgever is een werkgeverstaak. Maar de gemeente schiet te hulp: binnen het werkplein staat het mobiliteitscentrum klaar om te ondersteunen. Voor de alfahulpen blijft er voldoende werk, als alfahulp of in loondienst. Komende week ontvangen klanten een brief met meer informatie. Daarnaast geeft de gemeente binnenkort informatie in de huis aan huis kranten. Het uitgangspunt is: de klant kiest, de gemeente ondersteunt. Begin november weten we met welke zorgaanbieders we een contract afsluiten. We spannen ons tot het uiterste in om voor 1 januari alles rond te krijgen, maar indien
nodig moeten de huidige aanbieders hulp voortzetten tot uiterlijk april 2010. De met ruime meerderheid aangenomen raadsmotie om deze contractuele verplichting eventueel juridisch af te dwingen steunt mij in dit beleid.

De zorg gaat mij aan het hart

Ik vind het pijnlijk dat de afgelopen maanden zo veel onrust ontstond. Dat is slecht voor de klant en voor de thuiszorgmedewerkers. De huishoudelijke zorg in Enschede is voor de gemeente uiterst belangrijk. En wat mij persoonlijk betreft: de zorg gaat mij aan het hart. In het belang van de klant met zorgvragen en van de medewerkers/ alfahulpen doet de gemeente er alles aan om de gevolgen van de verschuiving in aanbieders van de huishoudelijke hulp zo goed mogelijk te laten verlopen. Ik roep alle partijen op samen de schouders eronder te zetten.

Ed Wallinga, wethouder Zorg
Enschede

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen