Malcolm Gladwell keynote spreker op Ideaworks for Healthcare
ArrayKeynote spreker Malcolm Gladwell (auteur van de Uitschieters, Blink en The Tipping Point) was te gast bij Ideaworks for Healthcare van iSOFT. Malcolm Gladwell is vaste medewerker bij The New Yorker. In 2002 verscheen van hem ‘Het beslissende moment’. ‘Intuïtie’ stond wekenlang op de eerste plaats van de Amerikaanse bestsellerlijsten. Malcolm Gladwell opende de discussie door voorbeelden van innovatie uit zijn ‘Tipping Point’ te bespreken en hoe we een nieuw tijdperk van innovatie in de gezondheidszorg kunnen versnellen.
Gladwell maakte een vergelijking tussen Picasso en Cézanne. Deze kunstenaars representeren twee soorten vernieuwing: experimenteel en conceptioneel. De één is niet beter dan de ander: we hebben ze allebei nodig. Wel stelde hij dat de gezondheidszorg teveel Picasso-innovators heeft en dat de zorg vooral behoefte heeft aan Cezanne-innovators.Conceptionele vernieuwers zijn net als Pablo Picasso: zij slagen erin om in één keer te vlammen en hun talenten te laten zien. Zelden bereiken zij later in hun leven nog een hogere top. Picasso bereikte zijn hoogtepunt al als twintiger: samen met Braque wordt hij gezien als de uitvinder van het kubisme. Hoewel hij zijn hele leven een fenomenale kunstenaar bleef, heeft hij een dergelijke baanbrekende vernieuwing niet nog eens gepresteerd.
Experimentele vernieuwers leggen, net als Paul Cézanne, een lange, soms moeizame weg af van vallen en opstaan, leren, veel oefenen en experimenteren. Zo ploeteren ze door totdat zij hun meesterstuk kunnen maken, zoals Cézanne bijna op het einde van zijn leven.
Onze gezondheidszorg heeft slechts oog voor de Picasso’s, de mensen en kinderen die snel pieken, het gelijk maken en tonen wat ze in huis hebben. Zij worden beschouwd als de échte talenten, ze krijgen waardering en alle kansen. Volgens Malcolm Gladwell hebben we veel te weinig oog voor die andere, veel grotere groep vernieuwers. Overheden zijn voor een deel schuldig aan: immediate need for ROI kills all experimental innovations.
Er zijn, zo vertelde Malcolm ook mooie voorbeeld van Cézanne-innovaties in de gezondheidszorg bekend.Gladwell heeft ook voorbeelden uit de farmaceutische industrie, die ironisch genoeg, is gericht op Picasso-achtige innovatie, ook al hun meest succesvolle producten – namelijk, Viagra en Lipitor – kwam uit Cezanne-stijl innovatie. Van origine is Viagra (Sildenafil) is in eerste instantie ontwikkeld om angina pectoris te behandelen. Tijdens de klinische tests bleek echter dat het een prominente bijwerking had, een stimulerend effect had op de erectie. In 1996 werd het medicijn gepatenteerd, en in 1998 werd het door de FDA als erectiemiddel toegelaten op de Amerikaanse markt. Sildenafil werd een enorm succes maar niet voor de indicatie waar de fabrikant het middel onderzocht.
Lipitor, van Pfizer, begon ooit met de bedoeling een nieuw antibioticum te zijn. Nu is dit het best verkopende medicijn ter wereld. Het zijn research producten die voor de bedachte indicatie, die niet bruikbaar bleken vanwege bijwerkingen maar uiteindelijk zijn uiteindelijk zeer succesvolle geneesmiddelen voor een andere indicatie geworden. Als deze middelen als picasso’s waren gemanaged dan waren ze er niet gekomen.
In andere voorbeelden gaf hij aan dat er in verschillende industrieen geen tijd meer is voor late bloomers of experimental innovators. Fleetwood Mac was pas met het 16e album echt succesvol. Pink Floyd pas bij z’n 10e album.
Gladwell waarschuwt ervoor dat de Cézannes van deze wereld dreigen te verworden tot een gemiste kans. Dat gevaar is ook in uw eigen omgeving herkenbaar. Het begint al bij de selectie op de sportclub van de kinderen. En kijk maar eens hoe bedrijven en organisaties zich beperken tot de talenten van de high potentials: de klompjes goud die in de rivier glinsterend voor het opscheppen liggen.
Cézannes-innovators hebben ruimte nodig om te experimenteren en fouten te mogen maken. Flexibiliteit, want ieder groeit op zijn eigen manier, en soms moet je het roer radicaal om durven gooien. Geduld, en een omgeving die steun en hulp biedt als dat nodig is. Zo’n klimaat haalt het beste uit mensen.Experimentele vernieuwers doen er langer over om hun top te bereiken, maar bereiken uiteindelijk net zo goed grootse dingen.
Gladwell waarschuwde voor een gevaarlijke ontwikkeling in de auto, maar ook de reclame industrie. We hebben geen geduld meer. Alles moet morgen succesvol zijn. Deze maatschappij heeft geen tijd meer voor late bloomers, experimental innovators zoals Cezanne. Malcolm Gladwell blijkt niet alleen een best-selling auteur te zijn, maar zeer zeker ook een begenadigd spreker.
1. Innovaties die écht inspelen op behoeften van patienten, kunnen tot grote successen leiden. Maar de diepste behoeften van mensen liggen niet op straat en daar zullen we naar op zoek moeten via onderzoek.
2. Niet elke patient heeft dezelfde behoefte. Uiteindelijk zullen we allemaal anders zijn, maar om te beginnen zouden we op zoek kunnen gaan naar een groep patienten met min of meer dezelfde behoeften. Voor die groep kun je je dienstverlening of producten optimaliseren. Betekent dat je dan niet de hele wereld kunt bedienen.
David Brailer, Amerika’s eerste ‘Health Innovation Czar’ en voorzitter van Volksgezondheid Evolutie Partners, hield ook een presentatie over het beheren en bewaken van veranderingen in de gezondheidszorg.
iSOFT Group Limited, een van de grootste technologische bedrijven voor de zorg, hebben in oktober vooraanstaande denkers van alle continenten bij elkaar gebracht om het debat aan te gaan, te zoeken naar uitdagingen en ideeen. Ideaworks 09 – werd gehouden in hotel The Grove in Hertfordshire, Engeland, van woensdag 21 tot en met vrijdag 23 oktober 2009.
Boeken van Malcolm Gladwell
The Tipping Point
Malcolm Gladwell
Blink
Malcolm Gladwell
What The Dow Saw
Malcolm Gladwell
Het beslissende moment MP
Malcolm Gladwell
Hier vindt u de boeken van Malcolm Gladwell
Nederlandse boeken van Malcolm Gladwell
One thought on "Malcolm Gladwell keynote spreker op Ideaworks for Healthcare"
Comments are closed.
[…] Keynote spreker was Malcolm Gladwell (auteur van de uitschieters, Blink en The Tipping Point). Malcolm Gladwell is vaste medewerker bij The New Yorker. In 2002 verscheen van hem ‘Het beslissende moment’. ‘Intuïtie’ stond wekenlang op de eerste plaats van de Amerikaanse bestsellerlijsten. Malcolm Gladwell opende de discussie door voorbeelden van innovatie uit zijn ‘Tipping Point’ te bespreken en hoe we een nieuw tijdperk van innovatie in de gezondheidszorg kunnen versnellen. […]