Verbeteren efficiency niet los zien van kwaliteit zorg
Array“We moeten ervoor waken dat het ‘efficiency’-denken in de toekomst doorslaat en dan ten koste gaat van de kwaliteit,†stelt ActiZ in reactie op het onderzoek naar de prestaties in de ouderenzorg van onderzoeksbureau Gupta Strategists.
In haar rapport ‘Trouw aan de belofte’ stelt Gupta dat de sector van verpleeg- en verzorginghuizen en thuiszorg (VVT) haar productiviteit en efficiency kan en moet verhogen. Door efficienter te werken valt een forse financiele winst te behalen, aldus de onderzoekers. In het onderzoek legt Gupta echter onvoldoende verband tussen efficiency en kwaliteit. ActiZ ondersteunt doelmatiger werken in de VVT-sector maar vindt dat eerst goed gekeken moet worden naar de samenhang tussen efficiency, arbeidsproductiviteit en de betekenis daarvan voor de kwaliteit van de zorg. Kwaliteit
Forse besparingen stelt Gupta in het verschiet als de VVT-sector doelmatiger gaat werken en de arbeidsproductiviteit stijgt. ActiZ onderstreept het belang van doelmatig werken waarbij de client en professional centraal staan. “In ons programma Sociale Innovatie werken we samen met leden en stakeholders aan het vernieuwen van arbeid in de breedste zin van het woordâ€, vertelt Aad Koster, directeur ActiZ. “In de discussies over het verhogen van efficiency en productiviteit moet het echter óók gaan over de kwaliteit van de zorgâ€.
In haar eigen benchmarkinstrument werkt ActiZ daarom aan een model waarmee de samenhang tussen efficiency, productiviteit én kwaliteit in kaart wordt gebracht. Op die manier wordt inzichtelijk waar de ondergrens ligt in de relatie tussen efficient werken en het leveren van verantwoorde zorg. Die grens moet immers niet overschreden worden.
Armslag
Goede kwaliteit van zorg is gebaat bij voldoende ruimte voor het directe proces tussen de zorgprofessional en de client. ActiZ en haar leden zijn volop bezig om die ruimte te creeren. Zorgorganisaties moeten hun medewerkers weer meer ruimte en verantwoordelijkheid geven. Daarvoor is het nodig dat externe partijen de zorgorganisatie ook meer ruimte bieden aan de zorgorganisatie.
Het indicatieorgaan (CIZ), zorginkopers zoals verzekeraars en gemeenten, VWS en NZa hebben direct invloed op het proces op de werkvloer. Ook daar is efficientiewinst te behalen. “Er zijn eerste stappen gezet om bijvoorbeeld de indicatie en registratie te vereenvoudigenâ€, vervolgt Koster, “Maar er moet nog veel meer gebeuren om overbodige regeldruk en administratieve lasten weg te nemenâ€. Veel van die handelingen gaan over het registreren van de zorg en dat gaat ten koste van de tijd die een zorgverlener aan de client kan verlenen. ActiZ komt in februari met voorstellen om de administratieve lasten en regeldruk in de sector te verlagen zodat er meer tijd vrijkomt voor het primaire proces: de zorg voor de client.
Benchmark en kwaliteitskader
“Als sector kijken we de laatste jaren al structureel en kritisch naar de eigen prestaties en zoeken we steeds naar verbeterpuntenâ€, stelt Koster. “We ondersteunen onze leden onder andere met een jaarlijkse benchmark.†De benchmark zoomt in op de bedrijfsvoering en financiele prestaties, client- en medewerkertevredenheid. De uitkomsten geven de individuele zorgondernemer handvatten voor verbeteracties.
Daarnaast werkt de VVT-sector met het zorginhoudelijke kwaliteitskader Normen Verantwoorde Zorg. Dit kader geeft een leidraad voor verantwoorde zorg. Jaarlijks wordt onderzocht hoe organisaties op zorginhoudelijk indicatoren presteren en hoe hun zorg door clienten wordt ervaren. Ook deze input wordt door zorgorganisaties gebruikt om hun zorgprocessen en zorg voor hun clienten te verbeteren. “Bij het streven naar efficiencywinst en meer productiviteit moeten we de koppeling zoeken met deze al bestaande belangrijke instrumentenâ€, besluit Koster.
Bron: Actiz