Realiteitscampagne ouderen- en thuiszorg dicht kloof tussen beeld en werkelijkheid

Nederland maakt zich zorgen over haar ouderen- en thuiszorg. De zorg voor ouderen verschraalt en veel mensen vrezen dat de zorg de komende jaren nog verder achteruit gaat. Tegelijkertijd zegt recent onderzoek dat de zorg nog efficienter en goedkoper kan en maakt de overheid zich op om ingrijpend te bezuinigen. Kan de zorg nog efficienter? Gaat dat niet ten koste van de kwaliteit? Nederland maakt zich zorgen over haar ouderen- en thuiszorg. Uit de praktijk blijkt dat er een grote kloof is tussen beeld en werkelijkheid, tussen landelijk beleid en de lokale werkvloer. Het is hoog tijd om te laten zien wat er achter de voordeur van de  ouderen- en thuiszorg gebeurt. In de realiteitscampagne ‘Mijn tijd voor de zorg’ laten zorgverleners Winni, Gerda, Lucia en Cindy zien waar zij in hun werk mee te maken hebben. De campagne wordt gesteund door ActiZ.

Uit de praktijk blijkt dat er een grote kloof is tussen beeld en werkelijkheid, tussen landelijk beleid en de lokale werkvloer. Hoog tijd om te laten zien wat er achter de voordeur van de ouderen- en thuiszorg gebeurt. Organisaties en zorgverleners staan immers dagelijks voor keuzes tussen gewenste tijd voor de client en beschikbare tijd. In de realiteitscampagne `Mijn tijd voor de zorg’ laten zorgverleners Winni, Gerda, Lucia en Cindy zien waar zij in hun werk mee te maken hebben. Winni, Gerda, Lucia en Cindy werken bij vier verschillende zorgorganisaties en houden op de website een dagboek bij. Daarin vertellen ze over de veelzijdigheid van hun werk en de keuzes die zij binnen hun tijd voor de zorg moeten maken.Hun ervaringen zijn vanaf vandaag te volgen op www.mijntijdvoordezorg.nlVestigingsmanager Gerda schrijft in haar dagboek: “Ik wil het onze bewoners naar de zin maken met de middelen die we tot onze beschikking hebben. En dit is soms lastig door de besluiten die de regering neemt. Maar dat zie ik dan weer als een uitdaging.” Een uitdaging die zorgorganisaties en zorgverleners iedere dag aangaan. De ouderen- en thuiszorg staat aan de vooravond van nieuwe overheidsbezuinigingen en keuzes om goed om te gaan met de vergrijzing en een krappere arbeidsmarkt. Daarom willen ActiZ en haar leden aandacht vragen voor het belangrijke werk dat in deze sector wordt verricht, aldus het persbericht van ActiZ.

Dagboeken
Winni, Gerda, Lucia en Cindy werken bij vier verschillende zorgorganisaties en houden op de campagnewebsite een dagboek bij. Daarin vertellen ze over de veelzijdigheid van hun werk en de keuzes die zij binnen hun tijd voor de zorg moeten maken. Ze vertellen over de effecten van regelgeving in de praktijk zoals minutenregistratie, zorgzwaartebekostiging, de gevolgen van een reorganisatie en de rol van familie van clienten. Ze laten zien wat hun werk zo de moeite waard maakt, maar ook de moeilijke kanten in hun werk.  Ze doen dit ieder vanuit hun eigen functie en werkplek: een activiteitenbegeleider, een verzorgende en twee locatiemanagers. Binnenkort maken een thuiszorgmedewerker en een wijkverpleegkundige het ‘dagboekteam’ compleet.

Het tekort van het zorgzwaartepakket
Verzorgende Cindy schrijft: “Op de afdeling waar ik werk, vallen de meeste mensen onder zorgzwaartepakket 5. Zij krijgen begeleiding bij alles. Tanden poetsen, medicatie, fysiotherapie, activiteiten, kapper, maaltijden, toiletgang, enzovoort. Zorgzwaartepakket betekent 16,5 tot 20 uur begeleiding per week. Maar in de praktijk heb je veel meer tijd nodig. Want… medicatie wordt geweigerd, mensen gaan dwalen terwijl we eten, ze zijn op zoek naar hun (veelal overleden) echtgenoot of naar de kinderen…”

dZe doen dit ieder vanuit hun eigen functie en werkplek. Eén is activiteitenbegeleider, de ander is verzorgende en twee zijn locatie/wijkmanager. Binnenkort maken een thuiszorgmedewerker en een wijkverpleegkundige het `dagboekteam’ compleet. Ze vertellen over de effecten van regelgeving in de praktijk zoals minutenregistratie, zorgzwaartebekostiging, de gevolgen van een reorganisatie en de rol van familie van clienten. Allemaal zullen ze ingaan op wat hun werk zo de moeite waard maakt, maar ook op de moeilijke kanten in hun werk.

Waarom Mijn tijd voor de zorg?

Uit onderzoek voor deze campagne blijkt dat het Nederlandse publiek een negatief beeld heeft van ouderen- en thuiszorg. De laatste drie jaar is dat beeld verslechterd en Nederland denkt dat de zorg er over 15 jaar nóg slechter voorstaat. Het beeld van de ouderen- en thuiszorg is er een van soberheid en verschraling waarin medewerkers steeds minder tijd en aandacht hebben voor clienten. De ouderen- en thuiszorg staat aan de vooravond van nieuwe overheidsbezuinigingen en keuzes om goed om te gaan met de vergrijzing en een krappere arbeidsmarkt. Daarom willen zorgaanbieders met deze campagne een realistisch beeld neerzetten van de ouderen- en thuiszorg en aandacht vragen voor het belangrijke werk dat in deze sector wordt verricht. Zo’n 450.000 mensen, van zorgverlener tot bestuurder, zetten zich iedere dag in om aan meer dan 800.000 clienten ouderen- en thuiszorg te verlenen. Via onder andere Kiesbeter.nl is de kwaliteit van de zorg te zien en hoe deze door clienten wordt ervaren. Zorgaanbieders laten op die manier zien hoe de AWBZ-gelden gebruikt worden. Om te zorgen dat de kwaliteit van de ouderen- en thuiszorg de komende jaren goed blijft en aan de wensen en verwachtingen van de client voldoet, is een goede discussie noodzakelijk. Niet op basis van aannames of incidenten, maar op basis van de realiteit, vanuit het hart van de zorg, waarin het draait om de medewerker en de client.

De campagne
Voorafgaand aan de campagne zijn medewerkers uit het hele land met elkaar in gesprek gegaan over hun tijd voor de zorg. `Mijn tijd voor de zorg’ wil de ramen en deuren van de ouderen- en thuiszorg openzetten. Behalve de website zal de campagne daarom ook aanhaken bij de Open dag van de zorg op 20 maart. Ook op andere momenten zal de campagne van zich laten horen. Kijk op www.mijntijdvoordezorg.nl voor een realistisch beeld van de zorg!

Bron: ActiZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen