Evaluatie proces ziekenhuis Lelystad

Array

Het voortbestaan van het ziekenhuis in Lelystad was in de periode medio 2008 tot februari 2009 een belangrijk punt van discussie, zowel op lokaal, regionaal als landelijk niveau. Het college en de raad van de gemeente Lelystad waren hier nauw bij betrokken en hebben hierin een actieve rol gespeeld.

Goed basisziekenhuis behouden
Het was een zeer hectisch proces waarbij vaak in heel korte tijd beslissingen moesten worden genomen. Er is tijdens dit proces met de gemeenteraad afgesproken dat, als de hele `reddingsoperatie’ achter de rug zou zijn, geevalueerd zou worden hoe het proces is verlopen, of de raad tijdig in het proces is betrokken en op welke wijze de besluiten van de raad zijn meegenomen in het traject. De belangrijkste conclusie van het rapport is dat dankzij de inspanningen van alle partijen, inwoners, gemeentelijke en landelijke politiek er voor Lelystad een goed basisziekenhuis behouden is.

Tijdsdruk
De gemeente heeft vanaf het begin nadrukkelijk ingezet op het behoud van een basisziekenhuis in Lelystad en van daaruit een zeer actieve rol gespeeld bij de reddingsoperatie, zowel richting het ziekenhuis als richting de landelijke politiek. Het proces stond, mede gezien de het risico van een faillissement, onder zeer grote tijdsdruk. De raad voelde zich gedwongen in heel korte tijd besluiten te nemen. Terugkijkend concludeert het college dat dit niet anders heeft gekund. Er was steeds een spanningsveld tussen het onderhandelingstraject en het politieke traject. Het was niet mogelijk vooraf de kaders ten behoeve van de onderhandelingen vast te stellen, omdat allerlei essentiele informatie gedurende het gehele proces pas op het laatste moment bekend werd.

Informatie
Er is inmiddels een nieuwe overlegstructuur gerealiseerd: er vindt per kwartaal bestuurlijk overleg plaats tussen ziekenhuis, gemeente Lelystad, provincie en rijk. Op basis van kwartaalrapportages wordt de stand van zaken besproken, zowel financieel als inhoudelijk. Vanuit de gemeente Lelystad zijn de wethouders gezondheidszorg en financien in dit overleg vertegenwoordigd. Verder is er een speciale overheidscommissaris benoemd als lid van de Raad van Toezicht van de Stichting IJsselmeerziekenhuizen. Deze overheidscommissaris heeft gedurende de periode van overheidssteun specifieke zeggenschap bij het waarborgen van de continuïteit van de zorg en het toezicht op het financiele beleid van de IJsselmeerziekenhuizen. Op deze manier kan de gemeente, indien hier aanleiding toe is, tijdig reageren en maatregelen treffen.

Bron: Lelystad

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen