Mantelzorgers: dienstverlening zorgverzekeraars kan beter

Array

Mantelzorgers zijn redelijk tevreden over de zorgverzekeraars en geven hen een 6,8. Dat blijkt uit onderzoek van Mezzo, zorgverzekeraar Agis, Gemeente Utrecht en Handjehelpen regio Utrecht. In het onderzoek zijn de verwachtingen van mantelzorgers ten opzichte van alle zorgverzekeraars onderzocht. Ruim 550 mantelzorgers deden aan het onderzoek mee.

58% van de mantelzorgers vindt dat het oordeel van mantelzorgers moet meewegen bij het meten van de kwaliteit van de zorg. Mantelzorgers nemen vooral contact op met zorgverzekeraars voor vergoedingen, declaraties en hulpmiddelen. Zij zijn tevreden over de vriendelijkheid van de medewerkers. Daarentegen kan de informatievoorziening en het inspelen op de behoefte van mantelzorgers beter. 56% van de mantelzorgers is er niet van overtuigd dat zorgverzekeraars er begrip voor hebben dat mantelzorgers zelf ook behoefte kunnen hebben aan zorg.

71% van de mantelzorgers vindt dat de zorgverzekeraar onvoldoende informatie biedt over mantelzorg en 65% zegt dat de informatie voor mantelzorgers moeilijk te vinden is. Mantelzorgers verwachten op dit gebied een actievere rol van de zorgverzekeraar.

90% van de mantelzorgers vindt dat de zorgverzekeraar informatie over mantelzorg moet aanbieden en dat de zorgverzekeraar hen zou moeten wijzen op regelingen.

Oplossingen
De behoefte aan vergoedingen voor mantelzorg vanuit de aanvullende verzekering is groot. Het onderzoek geeft aan dat mantelzorgers informatie en advies willen. Dat kan bijvoorbeeld via een informatiepakket of een cursus over omgaan met een bepaalde ziekte. Andere wensen zijn vakantie en ‘zorg voor jezelf’-weekeinden. Voor de hulpvrager zijn vergoedingen voor ondersteuning belangrijk.

Uitbreiding dienstverlening
Agis Zorgverzekeringen hecht veel waarde aan mantelzorg en wil mensen die intensief voor hun naaste zorgen ondersteunen. Zo biedt de zorgverzekeraar mogelijkheden voor respijtzorg, zoals logeerhuizen en hospices. Om de mantelzorger nog beter van dienst te zijn, heeft Agis medewerkers opgeleid om de specifieke vragen van mantelzorgers adequaat te kunnen beantwoorden via Agis Helpt!. Verder kijkt Agis samen met Thuishulpcentrale Handjehelpen en Mezzo naar manieren om mantelzorgers beter te informeren over de beschikbare vergoedingen. Agis werkt met de gemeente Utrecht samen in het kader van Utrecht Gezond! waar de mantelzorg onderdeel van het convenant uitmaakt.

Bron: Mezzo

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen