Consument kiest eigen ‘Top 30 ziekenhuizen’ bij Dr. Yep

Array

Iedere consument kan nu de eigen ‘Top 30 Beste Ziekenhuizen’ bepalen. De  website www.dr-yep.nl biedt een nieuwe toepassing waarbij het belang van zeven verschillende criteria aangegeven kan worden. Wat vindt men belangrijker? Financien, klantvriendelijkheid, goede faciliteiten, ’transparantie’ of toch kwaliteit van zorg? De module rekent vervolgens automatisch een Top 30 uit met de achterliggende database van zorggids Dr. Yep.

Tot nu toe werden ‘ziekenhuisranglijstjes’ opgesteld via ingewikkelde methodes, met discutabele keuzes door onbekende cijferaars. Het is voor het eerst dat iedere consument nu zelf zijn of haar mening kan geven om tot een eigen ranglijst te komen. Met schuifjes kan worden aangeven voor hoeveel procent een criterium meetelt.  Het gaat om: kwaliteit van zorg, patienttevredenheid, faciliteiten voor patienten, financieel resultaat en reserves, ziekteverzuim personeel, kwaliteit website en openheid naar buiten.

Iedere stem telt
Op de website www.dr-yep.nl maakt Jaargids Dr. Yep 2011 de eigen ‘weging’ bekend, maar stelt die  hiermee direct ter discussie.  Iedere consument die wegingscores inbrengt kan de eigen ranglijst met een PDF opslaan. Iedere ranglijst wordt bij Dr. Yep verwerkt. Die opgeslagen ranglijsten van consumenten en patienten in Nederland worden gebruikt voor de nieuwe Top 30 ranglijst van de Dr. Yep Jaargids 2012. Zo bepaalt de consument wat men belangrijk vindt bij het beoordelen van ziekenhuizen.

Wat zegt een ziekenhuis ranglijst?
Volgens John Lebbink, neuroloog en eindredacteur van Dr Yep, zegt de Dr. Yep Top 30 alleen iets over de algemene bedrijfsvoering: “Consumenten kiezen niet op ziekenhuislijstjes. Een ziekenhuis dat laag eindigt kan topzorg leveren op het gebied van borstkankerbehandeling of spataderzorg met een topbehandelteam.  Het is een denkfout om resultaten van behandeling van aandoeningen te mixen  en dan  ziekenhuizen daarop als geheel te beoordelen. En het is schadelijk om ziekenhuizen in zo’n lijst onderaan te laten bungelen, alsof de zorg daar dan slecht zou zijn, het is nietszeggend. De methode klopt niet, maar de pers komt graag dat ‘slechtste ziekenhuis’ bezoeken. En leg dan maar eens aan patienten uit dat die methodes rammelen. Vandaar dat Dr. Yep beoordeelt op algemene criteria en een top 30 brengt met louter de beste presteerders. Er zijn geen verliezers”. Meer informatie:  www.dr-yep.nl.
Bron: Dr. Yep

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen