Nieuw onderzoek patiëntervaringen succesvol

Array

Voor het eerst in Nederland heeft Santeonsamen met zorgverzekeraars en met steun van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF), een onderzoek naar patientervaringen – de CQ-I (Consumer Quality Index) –  uitgevoerd. Santeon is een samenwerkingsverband van zes ziekenhuizen waar het St. Antonius Ziekenhuis ook onderdeel van uitmaakt. Zorgverzekeraars voeren al tweejaarlijks een papieren variant van de CQ-index uit, maar alleen bij een beperkte groep klinische patienten. Met deze nieuwe index kunnen de zes Santeon ziekenhuizen op eenduidige wijze hun kwaliteit, op ziekenhuis- , specialisme-, diagnose- én DBC-niveau, vanuit het perspectief van de patient in kaart brengen. Dit jaar kunnen ook andere ziekenhuizen zich aansluiten bij deze meting.

In de eerste onderzoeksronde zijn meer dan 60.000 patienten uitgenodigd deel te nemen aan het onderzoek; ruim 20 procent daarvan heeft de vragenlijst ingevuld. Patienten geven de Santeon ziekenhuizen gemiddeld een acht. Zij waarderen vooral de deskundigheid van de artsen, de communicatie met verpleegkundigen en artsen, de uitleg bij behandeling en het pijnbeleid. Ook leverde het onderzoek nuttige informatie op om de zorg te verbeteren,  bijvoorbeeld op het gebied van opname en ontslag, communicatie over de medicatie en de voorzieningen op de polikliniek. Ziekenhuizen kunnen de informatie ook gebruiken voor onderlinge vergelijking én om van elkaar te leren. Zorgverzekeraars en patientenverenigingen ondersteunen dit initiatief, omdat de ziekenhuizen patienten en zorgverzekeraars kunnen laten zien of patienten tevreden zijn, over welke aspecten van de zorg zij tevreden zijn en welk cijfer zij hieraan verbinden.

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft – in tegenstelling tot de andere Santeon-ziekenhuizen – in de proefronde enkel deelgenomen met vier poliklinieken: de polikliniek Cardiologie, Gynaecologie / Verloskunde, Chirurgie / Heelkunde en Interne Geneeskunde. Dit omdat het St. Antonius het belangrijk vond dat de resultaten van het Patienttevredenheidonderzoek van 2009 goed vergeleken konden worden met de resultaten van 2010. Daarom is ervoor gekozen eerst voldoende patienten te selecteren voor het PTO 2010 en slechts een aantal specialismen, die voldoende omvang hadden om ook nog unieke patientdata aan te kunnen leveren voor CQI-Z, aan de pilot te laten deelnemen. Bovendien moesten de CQI-Z methode en vragenlijst eerst nog gevalideerd worden en moesten de pilotresultaten voldoende betrouwbaar blijken, voordat we zouden besluiten ons jaarlijkse PTO te vervangen door de nieuwe CQI-Z. Patienten geven het St. Antonius Ziekenhuis een rapportcijfer van 8,1 op een schaal van 1 tot 10.

Aansluiten andere ziekenhuizen
“Na deze proefronde gaan de Santeon ziekenhuizen dit onderzoek voortaan twee keer per jaar uitvoeren. Hiermee worden we gestimuleerd om onze zorg te blijven verbeteren. We hopen dat andere ziekenhuizen zich in de loop van 2011 aansluiten bij de CQI-ziekenhuizen. Zo kunnen meer ziekenhuizen hun kwaliteit van zorg met elkaar vergelijken,” aldus Dr. Douwe J. Hemrika, voorzitter Raad van Bestuur Onze Lieve Vrouwe Gasthuis en bestuursvoorzitter Santeon.

Voordelen CQI-Ziekenhuizen
Zorgverzekeraars voeren al tweejaarlijks een papieren variant van de CQ-index uit, maar alleen bij een beperkte groep klinische patienten. Als Santeon ziekenhuizen kunnen we nu structureel de klinische én poliklinische ervaringen van een grote groep patienten meten: voor het hele ziekenhuis, op locatieniveau en op specialisme-, (hoofd)diagnose- én DBC-niveau. Op al deze punten kunnen we de ziekenhuizen met elkaar vergelijken. De resultaten zijn  direct online inzichtelijk in tegenstelling tot de ‘oude’ papieren CQ-index waarvan de gegevens pas laat beschikbaar waren, waardoor deze vaak verouderd waren. Vanaf het voorjaar gebruiken we de nieuwe CQI-Ziekenhuizen vragenlijsten, dit zijn korte gevalideerde vragenlijsten voor polikliniekbezoek en opname.

Transparantie in de zorg

Tot op heden was het onderling vergelijken van ziekenhuizen lastig doordat ziekenhuizen, zorgverzekeraars, vergelijkingswebsites en patientenorganisaties ervaringen van patienten met verschillende methoden maten. Daarom hebben Santeon en Stichting Miletus – een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars voor het meten van patientervaringen in de zorg – besloten te starten met deze nieuwe CQ-index Ziekenhuizen. Dit initiatief wordt ondersteund door de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie. De online rapportagetool is ontwikkeld in samenwerking met onderzoeksbureau Mediquest en de methodiek en vragenlijsten zijn goedgekeurd door het Centrum Klantervaring Zorg (CKZ).

Bron: St. Antonius Ziekenhuis

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen