NZa verduidelijkt zorgplicht verzekeraars

Consumenten en patienten moeten erop kunnen vertrouwen dat zij de zorg en de vergoeding krijgen waar zij recht op hebben. Dat valt onder de zorgplicht van zorgverzekeraars. De Nederlandse Zorgautoriteit werkt in het Toezichtkader Zorgplicht uit wat die zorgplicht inhoudt. Het formuleren van de zorgplicht versterkt de positie van consumenten en patienten.

In de Zorgverzekeringswet (Zvw) is vastgelegd dat verzekeraars moeten zorgen dat  verzekerden toegang hebben tot voldoende, kwalitatief goede en betaalbare zorg. Met het toezichtkader zorgplicht maakt de NZa duidelijk waar zij verzekeraars op toetst in haar toezicht op de rechtmatige uitvoering van de Zvw. De NZa stelt geen nieuwe verplichtingen voor verzekeraars vast. Zij geeft een overzicht van de normen en verplichtingen die door veldpartijen zelf, en instanties als het ministerie van VWS en de Inspectie voor de Gezondheidszorg zijn opgesteld. Die kunnen na overleg met het veld worden bijgesteld.

Met het kader geeft de NZa ook aan waar consumenten recht op hebben. Het is van belang dat verzekerden inzicht hebben in wat zij van hun zorgverzekeraar mogen verwachten als het gaat om goede, betaalbare en tijdige zorg. Consumenten kunnen hun verzekeraar dan gericht aanspreken op zijn zorgplicht.
Zo moeten verzekeraars zorg van goede kwaliteit inkopen. De zorg moet goed bereikbaar zijn voor de verzekerden, spoedeisende hulp moet snel beschikbaar zijn. Voor specialistische behandelingen mag de verzekeraar consumenten naar een aanbieder verder weg verwijzen. Ook hebben verzekerden recht op tijdige hulp, er zijn normen vastgesteld voor wachttijden. Bij lange wachtlijsten kunnen consumenten verzekeraars daarop aanspreken.

Als een verzekerde behoefte heeft aan bepaalde zorg, moet de verzekeraar bemiddelen om te regelen dat hij deze krijgt. Dat geldt niet alleen voor verzekerden met een naturapolis (waarbij de verzekeraar aanbieders contracteert) maar ook bij een restitutiepolis (waarbij een verzekerde zelf kiest naar welke aanbieder hij wil). Bijvoorbeeld wanneer de verzekerde niet tijdig terecht kan bij een gecontracteerde zorgaanbieder. Als er schaarste aan zorg dreigt, doordat een aanbieder failliet dreigt te gaan, moet een verzekeraar bij een naturapolis proactief alternatieven voor zijn verzekerden achter de hand houden.

Bron: NZa

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen