Uitgerust terug van vakantie, maar voor hoelang?

Dit is een origineel bericht van EduCure b.v.
wordt gezien als dé manier om los te laten. Volgens het CBS besteden Nederlanders dit jaar 15 miljard euro om even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. We hopen dan lekker ‘bij te tanken’ en er weer voor een heel jaar tegenaan te kunnen. Helaas blijkt dit in de praktijk tegen te vallen.Volgens de Tuff University in Amerika heb je ongeveer vijf weken plezier van een goede vakantiebesteding. Dat is nog redelijk optimistisch, want uit een onderzoek van een Britse Reisverzekeraar blijkt dat 23% van de respondenten al na enkele weken weer toe is aan een langere ‘break’. Dit komt omdat de basisspanning van de meeste mensen vóór dat ze op vakantie gaan al veel te hoog is. De verwachting dat die stress volledig losgelaten kan worden tijdens de broodnodig vakantie geeft meestal flinke teleurstellingen.

Geef jezelf mini-vakanties
De oplossing is simpel en moeilijk tegelijkertijd. Zorg dat de basisspanning niet zo hoog oploopt. Dan zou je in theorie geen vakantie nodig hebben om uit te rusten. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt beginnen met vaker door de dag heen een herstelmoment in te bouwen. Letterlijk een pas op de plaats te maken. Ga even zitten en sluit je ogen. Droom lekker weg en denk aan je meest favoriete vakantiebestemming. Schakel al je zintuigen in om jezelf in de ervaring te brengen. Maak je beeld compleet met geuren en kleuren.

Negentig seconden is al voldoende om jezelf in een andere sfeer te brengen. Je lichaam zal hier direct positief op reageren door de hartslag te vertragen en de spieren te ontspannen. Je brein maakt immers geen onderscheid tussen jouw fantasie en de realiteit.Behoefte aan een ‘post-vakantie-vitalizer’?
Wanneer je goed over het onderwerp nadenkt, zal je ontdekken dat stress niet het werkelijk probleem is. Een te hoge spanning is het gevolg van een gejaagde levensstijl. Het is in deze tijd steeds moeilijker geworden om de juiste keuzes te maken voor jezelf. Ontspanning heeft dus te maken met ‘Less is more’. Begrenzen en minimaliseren. Vooral de dingen doen waar je energie van krijgt. Afscheid nemen van de energievreters in je leven.
Daar kan je meestal wel wat hulp bij gebruiken. Want als je wist hoe je dat moest doen, dan had je het waarschijnlijk allang gedaan.

Voor alle mensen die enkele weken na hun vakantie al weer toe zijn aan een extra dosis Vitamine-V, is er de workshop ‘Stress de baas’. Hierin leer je om op een structurele manier meer ontspanning in je leven te brengen.

1 REACTIE

  1. Beste Alida,

    Ik werd getriggered door de titel van dit artikel, omdat ik over dit onderwerp kort geleden een blog heb geschreven:

    http://www.mindz.com/profiles/estherhasselman/blog/17871/Dat_heerlijke_vakantiegevoel____

    Ik ga in die blog in op wat ik zelf altijd ervoer (als consultant met een drukke baan) en wat ik van collega’s en vrienden hoor. Ze zijn net terug en alweer aan vakantie toe.

    Je artikel sluit min of meer aan maar geeft een waardevolle aanvulling: dat mensen vaak zo onder spanning staan dat een vakantie niet voldoende is om echt tot rust te komen. Ook hierover heb ik al eens een blog geschreven:

    http://walkyourmind.wordpress.com/2010/12/18/midfulness-training-week-4-stress-en-burnout/

    Ik ben geen wetenschappelijk onderzoeker en ook geen GGZ-psycholoog. Ik heb meer dan 20 jaar zelf heel hard gewerkt en de stress aan den lijve ondervonden, inclusief een overspannen episode en een ongeluk doordat ik er helemaal niet bij was tijdens een outdoor activiteit. En ben doordat ik er veel mee in strijd was, ook gaan nadenken en observeren: wat gebeurt er nou precies?

    Stress is een soort norm in onze maatschappij. Even een flinke inspanning leveren is prima, gezond en lekker. Maar we komen niet meer tot het echte rustpunt, sterker nog:: we weten vaak niet meer waar dit rustpunt eigenlijk ligt. Schrijnend … en heel normaal als je zo om je heen kijkt.

    Ik vind het heel goed dat er onderzoek naar wordt gedaan, ik juich dat toe. Ik ben geen academicus maar wel een scherp observeerder en bovendien erg sensitief en ik vlieg het dan ook op een andere manier aan: ik voel en weet dat het klopt en ik probeer er wat aan te doen door in de Westerse wereld ‘zaadjes van aandacht’ te zaaien. Wie zich aangesproken voelt kan ze water geven en wie het nodig heeft mag even later de bloemetjes plukken …

    Hartelijke groet,
    Esther Hasselman
    Contact@Work

    P.S. Concreet doe ik dit met aandachttraining en coaching

Comments are closed.