Thierry Zylberberg, General manager Health Business, France Telecom, Orange Healthcar

Array

Mobile Healthcare Industry Summit 2011- Verslag van de tweede dag

Thierry Zylberberg, General manager Health Business, France Telecom, Orange Healthcare

Ensuring Cost-Effective Access to Health Support Anytime, Anywhere

Orange was de eerste telecom organisatie met een speciale “zorg” afdeling, volgens Zylberberg. In Engeland startte Orange met een SMS afspraak herinnering systeem. Het systeem is twee richting verkeer, waarmee de patient de mogelijkheid heeft om een afspraak te bevestigen of af te zeggen.

In de VS werkt Orange samen met Sorin, fabrikant van pacemakers. Het bewaken op afstand van mensen met een pacemaker gebeurt nu dagelijks. Daarmee worden regelmatige ziekenhuis bezoeken voorkomen, en wordt een afwijking in het hartritme veel sneller gedetecteerd, waarmee sneller ingrijpen mogelijk is.

In Egypte is het bewaken van een baby, pre-nataal, door middel van ultrasound, over grote afstanden mogelijk gemaakt.

Mobiele telefoon en specifieke applicaties voor medische professionals worden in het land van oorsprong, Frankrijk, in een bundel aangeboden. Daar richten de activiteiten van Orange zich dus kennelijk meer op de marketing.

Orange kent drie categorien voor eHealth en mHealth: Health Professional Services, Health Management en Prevention & Wellness. De eerste categorie is alleen voor medische professionals en de met hen verbonden patienten. In de tweede categorie gaat het om gezondheidszorg buiten de traditionele zorg omgeving, zoals bij mensen thuis. De derde categorie is de potentieel grootste markt, het zijn de gadgets, zoals WiThings, iPhone applicaties voor gewicht en bloeddruk.

Zylberberg onderscheidt twee markten, de markt waarin mHealth onderdeel is van de value chain, ten opzichte van de markt waar mHealth een noodzaak is. Met de laatste duidt hij op de onderontwikkelde landen, waar door middel van mHealth, zorg op brede schaal mogelijk wordt gemaakt en ontsloten wordt, waar die eerst niet beschikbaar was.

Zeer bijzonder is het nieuwste product: door het scannen van een verpakking van een geneesmiddel met een mobiele telefoon, wordt het mogelijk om het originele, echt werkzame product te onderscheiden van namaak producten. Daarmee kan nu de onwenselijke en potentieel gevaarlijke distributie van namaak geneesmiddelen in onderontwikkelde landen tot staan worden gebracht.

Met genoemde producten voegt mHealth waarde toe aan de zorg. Volgens Zylberberg zal dit de komende vijf jaar nog verder ontwikkeld worden; op het gebied van registratie van bijwerkingen en preventie, en wellicht zelfs met uiteindelijk een volledig DNA profiel, op je eigen SIM kaart.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen