Cliëntenraden aan de slag met medicatieveiligheid

Array

Niet alleen zorginstellingen moeten meer doen om de medicatieveiligheid voor ouderen te verbeteren, ook clientenraden die de ouderen vertegenwoordigen, hebben daarbij een belangrijke functie. Dat stellen LOC Zeggenschap in zorg, vertegenwoordiger van 600.000 clienten in zorginstellingen, en het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM). Clientenraden spelen een grote rol bij het informeren van clienten over hun medicijngebruik en het signaleren van problemen. Om hen te betrekken bij het verbeteren van de medicatieveiligheid hebben het IVM en LOC het handboek ‘Medicijnen en gezondheid’ en een bewaarkaart ontwikkeld met praktische tips en adviezen. 

Clientenraden kunnen als vertegenwoordigers van ouderen in zorginstellingen problemen met medicijnen signaleren en aankaarten bij de zorginstelling. Daarnaast kunnen ze kritisch meekijken met hoe zorginstellingen werken aan verantwoord medicijngebruik en verbeteringen aandragen. Ze kunnen signaleren of er problemen zijn met het toedienen en bewaren van medicijnen, of de medicatieoverzichten actueel zijn en of clienten en hun mantelzorgers goede voorlichting over medicijnen krijgen. Volgens het IVM en LOC helpen clientenraden de medicatieveiligheid te verbeteren door ook aandacht te besteden aan de relatie tussen medicijnen en de gezondheid van de mond, goed eten en drinken en bewegen. Alle tips en adviezen uit het handboek staan ook op een bewaarkaart die in de praktijk als geheugensteun kan dienen. Het handboek en de bewaarkaart zijn ook geschikt voor mantelzorgers.

 

Rapport IGZ
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) wil het aantal ziekenhuisopnames door verkeerd medicijngebruik terugdringen. Daarvoor moet de medicatieveiligheid verbeteren.  De IGZ zegt in een onderzoeksrapport dat clientenraden en mantelzorgers een grote rol spelen bij het verbeteren van de medicatieveiligheid. Ze noemt het handboek van het IVM en LOC ‘een handvat voor een clientenraad om het thema te bespreken met het management’. Het handboek is één van de vele middelen die het IVM ontwikkelt om de medicatieveiligheid te verbeteren en medicatiefouten te voorkomen. Ook bij LOC staat medicatieveiligheid en wat de clientenraad daaraan kan bijdragen op de agenda. Meer informatie over het handboek en de bewaarkaart staan op www.loc.nl of www.medicijngebruik.nl.

Recente artikelen