GFHEU – Final speach: Artsen spelen niet, of toch??

0
184

Bart Brandenburg, directeur Medicinfo

The proof of the pudding is in the eating! Brandenburg en Jansen, beiden huisarts, zijn een aantal jaren geleden met het twitter spreekuur begonnen. Brandenburg geeft zijn visie op de toekomst van serious gaming in de zorg ter afsluiting van het GamesforHealthEurope congres in Amsterdam.

Waarom is serious gaming nu en in de toekomst van belang voor de zorg? Die vraag wordt verklaart door noodzaak: de grote golf van chronische ziekten die op ons afkomt is de eerste reden dat Brandenburg destijds begonnen is met de implementatie van sociale media in zijn praktijk. Een tweede reden is de noodzaak tot verandering van het gedrag. Gedragsverandering kan beïnvloed worden door bijvoorbeeld gebruik van serious gaming. Dit kan bijdragen aan de motivatie om tot een gedragsverandering over te gaan.

De hoe vraag wordt beantwoord door vooral stevig na te denken over de aanpak. En de mogelijkheden van een grote, ongebruikte macht te gebruiken, de grote groep patienten. ePatientDave wordt door Brandenburg als goed voorbeeld genoemd.

Op de wat vraag, de manier waarop, geeft Brandenburg het voorbeeld “begin klein, eindig groot”. Begin met kleine middelen, en breidt die geleidelijk uit. Dit kan ook voor de gaming industrie, start simpel, en vergroot dan de mogelijkheden.

Waar de zorg vooral gebaseerd is op vertrouwen, ontbreekt dat nog bij de gaming industrie. De brug tussen zorg en gaming industrie op het gebied van vertrouwen moet nog geslagen worden.

Vorig artikelNeuroloog Bas Bloem is Zorgheld 2011
Volgend artikelDepressiviteit bij dwarslaesie beter begrepen
Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld) René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley. Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes Valpreventie2.0 In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen. De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten. Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.