‘Co-patiënten’ pilot van Zobeter gestart

Array

Voor de verbetering van de kwaliteit in de zorg zijn nauwkeurige patientervaringen van groot belang. Helaas zijn patienten in het ziekenhuis of op bezoek bij de arts zichzelf niet, ongeacht intelligentie, achtergrond of leeftijd. In de praktijk blijkt dat veel patientgerichte zorgverbeterpunten, patienten én zorgverleners ontgaan. Om nauwkeurig en spontaan zwakke plekken in de patientgerichte zorg te kunnen signaleren, kan een ‘co-patient’ uitkomst bieden. Een ‘co-patient’ is tijdelijk de ogen en oren van de patient en integreert met permissie van de patient, positief kritisch en patientgericht in het herstelproces. Consulten, onderzoeken en ziekenhuisopnames, kunnen samen met de patient worden beleefd. De ‘co-patient’ vervult een ondersteunende rol naar de patient en evalueert zorgverbeterpunten met zorgverleners, die al of niet samen met de patient zijn gesignaleerd. Per opdracht wordt een beknopt verslag met aanbevelingen over de kwaliteit van de betrokkenheid, communicatie en evaluatie van de zorgverlening en dienstverlening gemaakt. In opdracht van een zorginstelling kan de ‘co-patient’ bijv. tegelijkertijd toetsen of patientgerichte beloftes waar worden gemaakt, waarmee de zorginstelling zich profileert in de zorgmarkt.

Co-patienten zijn communicatieverbeteraars die de zorg en communicatie vanuit het perspectief van de patient beleven, maar oog hebben voor zowel de belangen van patienten als van hun zorgverleners.

In vijf ziekenhuizen is deze maand een proef gestart om te onderzoeken of het gebruik van co-patienten zin heeft. Een co-patient is een vrijwilliger die de zorg en communicatie tijdens ziekenhuisbezoeken door de ogen en oren van patienten meebeleeft.Bij de proef gaat het in eerste instantie om ondersteuning van kankerpatienten. De co-patient helpt de echte patient om de juiste vragen te stellen en om beter te begrijpen en te onthouden wat de dokter vertelt over de diagnose, de voortgang van de behandeling en de gevolgen die de ziekte kan hebben. Uit ervaring blijkt dat veel patienten doorgaans maar weinig onthouden van wat de dokter tegen ze zegt, overdonderd als ze zijn door het slechte nieuws. De pilot wordt betaald door zorgverzekeraars VGZ en Achmea. Ze doen dit omdat hun klanten vaak aangeven behoefte te hebben aan verbetering van de communicatie met de artsen.Over een periode van 12 jaar hebben wij in de rol van ‘co-patient’ ervaren dat een nieuwe dynamiek in de verbetering van patientgerichtheid kan ontstaan als zorgverleners en patienten elkaar versterken. Meerdere (para)medische specialisten spraken zich over de meerwaarde van onze rol als ‘co-patient’ uit.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen