ABN AMRO schenkt schilderijen Paint a Future aan JBZ

Array

Op zondag 11 december 2011 mocht de kunstcommissie van het Jeroen Bosch Ziekenhuis een aantal werken van Argentijnse kunstenaars verbonden aan Paint a Future uitzoeken voor het nieuwe ziekenhuis. Paint a Future is een initiatief van Hetty van der Linden. Zij vraagt kinderen in achterstandssituaties hun toekomstdromen te schilderen. Van deze kindertekeningen worden door haar en nog 100 internationale kunstenaars schilderijen gemaakt, met het doel door middel van de verkoop de kinderdromen waar te maken.  ABN AMRO steunt Paint a Future en stelde door middel van een donatie het JBZ in de gelegenheid om een aantal werken uit te zoeken. Willy Spaan, voorzitter van de Raad van Bestuur en voorzitter van de kunstcommissie koos samen met enkele leden van de kunstcommissie de werken uit in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de Argentijnse ambassade. Carel Kraaijenhof, beroemd bandoneist, luisterde de bijeenkomst in Galerie Beaumont in Berlicum op.

 De kunstcommissie van het Jeroen Bosch Ziekenhuis mocht van ABN AMRO een aantal werken uitzoeken. Ze koos voor kleurige werken: onder andere twee werken van Alejandro Teves en twee van Julan Fontana.  Teves liet zich bijvoorbeeld inspireren door een kindertekening van Ahmed. De kinderen in het dorp van Ahmed willen graag ’s avonds licht hebben. Paint a Future werkt aan de aanleg van zonne-energie op het dak van het gemeenschapshuis.   Bij het JBZ krijgen de schilderijen een plek op die afdelingen, waar veel kinderen komen.  Door de schilderijen komen de kinderen in aanraking met de dromen van kinderen uit andere delen van de wereld.

Overhandiging

De kunstwerken werden door de Argentijnse ambassade worden aangeboden aan Willy Spaan in aanwezigheid van een groot aantal genodigden. De overhandiging vond plaats in de voormalige galerie Beaumont Fine Art  te Berlicum, die deze maand haar ruimte beschikbaar heeft gesteld voor de mooiste schilderijen van Paint a Future.  Piet Hein Geeris, sponsormanager bij ABN AMRO: “Als huisbankier van het ziekenhuis wilden we graag iets doen voor het nieuwe ziekenhuis. We hebben de inrichting van een familiekamer gesponsord en willen door middel van onze donatie aan Paint a Future een dubbel doel dienen: helpen een kinderdroom te realiseren van kinderen die het minder goed hebben dan de kinderen in Nederland én het ziekenhuis plezieriger maken voor zieke kinderen.”

Jeroen Bosch Ziekenhuis

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis is een groot ziekenhuis op meerdere locaties in de regio ’s-Hertogenbosch en de Bommelerwaard. Sinds 1274 kent de regio een gastvrij ziekenhuis waar persoonlijke aandacht voor de patient, kwaliteit en innovatie belangrijk zijn. Het ziekenhuis heeft in april 2011 een nieuw gebouw betrokken en wil het meest patientgerichte ziekenhuis in Nederland zijn. Met ruim 240 medisch specialisten verdeeld over 29 specialismen is het Jeroen Bosch Ziekenhuis een topklinisch centrum voor acute en specialistische zorg. Als opleidingsziekenhuis levert het een belangrijke bijdrage aan de opleiding van artsen en verpleegkundigen in Nederland. Speerpunten in de zorg zijn Oncologie, Cardiovasculaire geneeskunde, Endoscopie en Transmurale geneeskunde.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Celia Noordegraaf, cluster Marketing & Communicatie, tel. (073) 553 8439, e-mail: [email protected] of kijken op www.paintafuture.org

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen