De Schakelring wint ‘Zelfrooster Award 2012’

Array

Déhora begeleidt organisaties op het gebied van personeelsplanning. De Stichting Schakelring biedt in Midden-Brabant verschillende diensten in woongenot, zorg op maat en welzijnservices aan voornamelijk ouderen. Het principe van zelf roosteren door medewerkers is door hen succesvol doorgevoerd.Op donderdag 12 maart wordt daarom de Nederlandse Zelfrooster Award van Déhora uitgereikt aan Guy Buck, bestuurder van zorgorganisatie Schakelring. 
Guy Buck heeft zich als voorzitter van de Raad van Bestuur bij Schakelring sterk gemaakt om zelfroosteren als sociale innovatie in te zetten. Volgens Guy Buck zien veel zorginstellingen het uit handen geven van het rooster als een revolutionaire ommezwaai. En dat is het ook. Het is geen roostertruc, maar een echte organisatieverandering. De medewerkers van Schakelring zijn zeer tevreden. Zij geven Schakelring een 7,4 – en dat is hoger dan het landelijk gemiddelde.

Het Nieuwe Werken
Na een voorzichtige start met de sociale innovatie zelfroosteren in Nederland worden er niet alleen steeds meer pilots gestart, maar tonen de eerste volledige implementaties aan dat zelfroosteren in Nederland niet meer weg te denken is. Sterker nog: zelfroosteren maakt nu onderdeel uit van Het Nieuwe Werken (HNW) en veel CAO’s. Bij HNW ligt de focus niet meer alleen op tijd en plaats, maar is van belang dat werknemers meer Baas zijn over eigen Baan en meer zeggenschap krijgen over eigen werktijden. Hiermee bereiken ze een goede balans tussen werk en privé, wat leidt tot minder stress, minder files, hogere arbeidsparticipatie en minder beroep op kinderopvang. Daarnaast ontstaat niet alleen een grotere verantwoordelijkheid voor medewerkers, maar worden ze meer betrokken bij het werk. Kortom meer loyaliteit en tevreden medewerkers.

Bron: Actiz Actueel

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen