VUmc vraagt Eyeworks en RTL Nederland af te zien van verdere uitzending
ArrayVUmc heeft in de afgelopen dagen bemerkt dat het programma ’24 uur tussen leven en dood’ in toenemende mate onrust geeft onder patienten, medewerkers en tot een heftige maatschappelijke discussie leidt. De eerder gemaakte afweging tussen de privacy van kwetsbare patienten en het publiek belang is niet houdbaar gebleken. De vooraf vastgelegde toestemmings- en inzageprocedure heeft onvoldoende geleid tot het beoogde gevoel van veiligheid en zorgvuldigheid bij de bezoekers van de SEH. Daarnaast heeft VUmc nieuwe informatie verkregen van patienten waaruit blijkt dat de afspraken op de SEH onvoldoende zorgvuldig zijn uitgevoerd.Â
Elmer Mulder, voorzitter raad van bestuur:Â ‘De standaarden die VUmc belangrijk vindt op het gebied van zorgvuldige patientenzorg blijken onvoldoende gewaarborgd te zijn. VUmc is tot de conclusie gekomen dat de nu ontstane onrust niet opweegt tegen de beoogde doelstellingen met dit programma: inkijk in de zorg, transparantie en voorlichting. VUmc vraagt Eyeworks en RTL Nederland af te zien van verdere uitzending en treedt met beide daarover in overleg.’
VUmc wilde met ’24 uur tussen leven en dood’ een integer programma maken waarin te zien is hoe de zorg op de spoedeisende hulp van VUmc zorgvuldig en professioneel wordt verleend. VUmc verleent regelmatig medewerking aan tv-programma’s om een duidelijk beeld te geven over wat er gebeurt in de zorg, de besteding van de publieke middelen, welke vorderingen met deze middelen worden gemaakt op het terrein van zorg en onderzoek.
Naar aanleiding van deze situatie bezint VUmc zich over hoe in de toekomst via de media inzicht kan worden gegeven in de organisatie en haar taken.
Er is een meldpunt actief voor patienten die in de opname periode op de SEH zijn geweest en vragen hebben. Zij kunnen zich melden via: [email protected]
VUmc heeft ervoor gekozen bovenstaand besluit alleen via het NOS-journaal toe te lichten, uitzending om 18:00 uur en 20:00 uur. VUmc kiest er nu voor alle energie te richten op de afhandeling van vragen en klachten.
Bron: VUmc