App Moet ik naar de dokter

Array

Vandaag neemt NPCF-directeur Wilna Wind een nieuwe app in ontvangst: moet ik naar de dokter? De app, ontwikkeld door Huisartsenpost Apeldoorn, is voor patienten een handig hulpmiddel om vast te stellen wat ze zelf kunnen doen om hun klachten te verlichten en in welke gevallen ze alsnog de dokter moeten bellen.

NPCF-directeur Wilna Wind: ‘Ik vind het een goede vondst: de patient krijgt praktische informatie waarmee hij gerust kan worden gesteld en de juiste keuze kan maken: zelf iets doen of moet naar de dokter”

Eigen regie
De app is voor patienten een handig hulpmiddel om meer regie over hun zorg en meer verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid te krijgen. De Huisartsenpost Apeldoorn heeft samen met Van Campen Consulting deze app ontwikkeld. Gert-Jo van Doornik, directeur van de Huisartsenpost Apeldoorn, overhandigde de app vrijdag aan Wilna Wind.

Hoe werkt de app?
De gebruiker van de app vult de gegevens van de eigen huisarts en tandarts in. Ook dient hij zijn leeftijd en geslacht eenmalig in te vullen. Vervolgens kiest hij uit een lijst van opties een klacht en beantwoordt hij een aantal opeenvolgende vragen met ja of nee. Op basis van hun eigen beoordeling krijgen ze een advies over de vervolgactie die past bij hun klacht of situatie. Dat kan zijn afwachten, meteen de arts bellen of wachten tot morgen.

Geruststelling
Met de app kunnen patienten ook direct hun huisarts of de dichtsbijzijnde huisartsenpost bellen. Uiteraard krijgt iemand bij elk advies te horen dat bij twijfel of erger worden van de klachten hij altijd contact op moet nemen met de dienstdoende huisarts. Wilna Wind: ‘De huisarts of huisartsenpost wordt nog vaak geraadpleegd door mensen die bezorgd zijn en gerustgesteld willen worden. Deze app kan ertoe bijdragen dat deze mensen snel en eenvoudig weten waar ze aan toe zijn. Dat brengt geruststelling voor de patient zonder dat hij naar de praktijk hoeft te komen, en vermindert uiteindelijk ook de werkdruk van de dokter.’

De app Moet ik naar de dokter? kan gedownload worden via www.moetiknaardedokter.nl of via de Appstore van de telefoon.

bron: NPCF

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen