Richtlijn Persoonlijke hygiene aangepast

Array

Een ziekenhuis moet een procedure hebben voor het melden van infecties bij medewerkers, zoals steenpuist, nagelbedontsteking, aanhoudende diarree, hepatitis A, contact met waterpokken of gordelroos, herpes labialis, conjunctivitis, na opname of werken in een buitenlands ziekenhuis. Dat staat in de WIP-richtlijn: Melding infecties bij medewerkers. Deze is opgenomen in de richtlijn `Persoonlijke hygiene medewerkers ziekenhuizen’.

Persoonlijke hygiene draagt bij aan infectiepreventie en beschermt niet alleen verpleegkundigen en verzorgenden tegen infecties, maar ook de patient. Een verpleegkundige of verzorgende met een infectie kan deze overdragen op andere medewerkers en op patienten. Heb je een infectie, dan moet je op de hoogte zijn van de huisregels over het melden van de infecties. Ook als vrijwilligers of familieleden verzorgende handelingen verrichten, moeten zij geinstrueerd worden over persoonlijke hygiene.

In het VMS Veiligheidsprogramma, waarin V&VN partner is, is het voorkomen van wondinfectie na een operatie (POWI) 1 van de 10 thema’s.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen