Philips lanceert wereldwijde meerjarige campagne borstkanker, maar wat is het nut?
ArrayElke keer verschijnen er berichten in de pers en in de vakliteratuur over het nut danwel het ontbreken van nut van de borstkankerscreening. Zo ook vandaag waarop Philips haar wereldwijde meerjarige campagne borstkanker lanceert. Er zijn voorstanders en tegenstanders maar hoe zit het eigenlijk, BORSTKANKERactie geeft een mooi overzicht. Er is nog al war discussie en de focus op vroegopsoring bij borstkanker zorg niet voor een reductie van de sterfte ten gevolge van kanker. Wanneer je je regelmatig laat screenen op borstkanker met mammografie kan een eventuele borstkanker vroeg worden opgespoord. Daardoor kan worden volstaan met een minder ingrijpende behandeling, zoals een borstsparende operatie. Maar verlaag je je kans om te overlijden daarmee ook. Helaas wordt borstkanker echter niet altijd ontdekt met een mammogram. De meeste borstkankers zijn al 6 tot 10 jaar aanwezig als ze op een mammogram zijn te zien en hebben zich soms kunnen uitzaaien. Daarom kan screening lang niet altijd voorkomen dat vrouwen aan borstkanker overlijden. Onderzoeker Karsten Juhl Jørgensen van het Cochrane Instituut: ‘Uit systematische reviews blijkt dat screening het risico op overlijden met ongeveer 15 procent verlaagt.’ Andere onderzoekers houden nog steeds vast aan 30 tot 35 procent. Een winst dus van maar 10% Meestal hangt de kans op overleven af van de aard van de tumor. Vroeg opsporing kan er dus ook gewoon voor zorgen dat je langer patient bent.
Onderzoeksleider Karsten Juhl Jørgensen: ‘Van elke 2000 vrouwen die gedurende tien jaar regelmatig worden gescreend op borstkanker, zullen 10 gezonde vrouwen borstkankerpatient worden en onnodig worden behandeld en zal 1 vrouw door de vroegtijdige ontdekking van haar kanker niet overlijden. Je hebt dus tien keer meer kans op onnodige behandeling dan dat er “echte” kanker bij je wordt ontdekt.’
Hieronder het originele persbericht van Philips
Philips lanceert wereldwijde meerjarige campagne borstkanker-medewerkers inspireren en ondersteunen te doneren aan gerenommeerde onderzoeksinstituten
– voorlichten 120.000 eigen medewerkers, consumenten en klanten
– borstkanker screening voor medewerkers
– aanlichten monumentale gebouwen en andere bezienswaardigheden over de hele wereldPhilips is zeer betrokken bij de strijd tegen borstkanker. Daarom lanceert de onderneming vandaag een meerjarig wereldwijd programma waarbij ze al haar sectoren inzet. Met deze nieuwe campagne wil Philips de aandacht voor borstkanker vergroten, onderzoek ondersteunen, en vrouwen inspireren en informeren. Dit gebeurt door een reeks activiteiten binnen en buiten de organsiatie, zoals vraag-en-antwoordsessies met deskundigen, maar ook door inspirerende verlichtingsprojecten.Verlichting benadrukt belang van vroegtijdige opsporing
Philips Lighting zet zich al vele jaren in om borstkanker onder de aandacht te brengen, onder meer door bezienswaardigheden over de hele wereld door middel van opvallende LED-kleurenverlichting in de schijnwerpers te zetten. Philips wil hiermee het publiek wijzen op het belang van vroegtijdige opsporing van borstkanker.Dit jaar zal Philips tijdens de gehele maand oktober zijn expertise opnieuw inzetten om bekende gebouwen en bezienswaardigheden over de hele wereld te verlichten. Daarnaast kunnen Philips-medewerkers de campagne ondersteunen door inspirerende persoonlijke boodschappen in te zenden, die op 18 oktober worden geprojecteerd op de gevel van het Philips-hoofdkantoor in Amsterdam.
Campagne sluit aan bij ondernemingsprofiel
“Bij Philips Lighting beschikken we over de juiste kennis om bij te dragen aan de strijd tegen borstkanker, door de aandacht te vestigen op het belang van vroegtijdige opsporing”, aldus Karen Tobiasen, Chief Human Resources Officer bij Philips Lighting. “Net als in voorgaande jaren gaan we in 2012 monumentale gebouwen en andere bezienswaardigheden over de hele wereld verlichten. Dit jaar wordt de campagne echter uitgebreid met een actieve rol voor onze ruim 120.000 medewerkers.”“Philips zet zich in voor gezondheid en welzijn, onder meer via betekenisvolle projecten gericht op de behoeften van consumenten over de hele wereld, waaronder veel vrouwen”, vertelt Caroline Clarke, die leiding geeft aan de productcategorie Personal Care bij Philips Consumer Lifestyle. “Onze steun voor deze campagne sluit dan ook perfect aan bij ons profiel als onderneming. We willen deze boodschap graag uitdragen naar onze medewerkers, consumenten en klanten over de hele wereld om hen te wijzen op het belang van vroegtijdige opsporing.”
De campagne zal tevens gebruikmaken van de deskundigheid van Philips Healthcare om borstkanker onder de aandacht te brengen en voorlichting te geven over de ziekte. Philips Healthcare ontwikkelt onder meer apparatuur voor de opsporing en behandeling van borstkanker.
Meer dan alleen technologie
“Wij zijn heel trots op het feit dat we dit programma kunnen aanbieden, dat voortbouwt op onze ervaring en expertise, zoals met het innovatieve nationale bevolkingsonderzoek naar borstkanker in Nederland. Deze digitale screening realiseerde het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in samenwerking met Philips. Duizenden vrouwen hebben voordeel van de waarde van mammografie en gelijkertijd wordt een database opgebouwd van medische beelden die bijdraagt aan verdere innovatie en het redden van levens in de toekomst,” zegt Philips Healthcare CEO Deborah DiSanzo.Aanpak van binnen naar buiten
Tijdens de eerste fase van de meerjarige campagne richt Philips zich op zijn medewerkers over de hele wereld. De onderneming wil medewerkers over de hele wereld inspireren en ondersteunen om te doneren aan gerenommeerde onderzoeksinstituten. Philips zal vervolgens de totale bijdrage van alle medewerkers verveelvoudigen.Aanvullend gaat Philips mammografie-onderzoeken faciliteren voor zijn medewerkers, waar mogelijk en gepast, en vraag-en-antwoordsessies met medisch deskundigen organiseren. Tijdens deze sessies kunnen medewerkers vragen stellen over borstkanker, het vroegtijdig herkennen ervan, en de behandeling van de ziekte.
“Bij Philips hechten we veel waarde aan het welzijn van onze medewerkers en het ligt dan ook voor de hand dat we deze nieuwe fase van onze borstkankercampagne beginnen met het inspireren en ondersteunen van onze mensen”, aldus Carole Wainaina, Chief Human Resources Officer bij Philips Corporate HRM. “In de komende jaren zullen we de campagne verder uitbreiden en blijven luisteren naar onze medewerkers en naar consumenten over de hele wereld, om ervoor te zorgen dat zij betrokken blijven bij dit belangrijke onderwerp.”
Bron: ANP Pers Support