Philips lanceert wereldwijde meerjarige campagne borstkanker, maar wat is het nut?

Array

Wat is het nut van screening bij borstkanker
Elke keer verschijnen er berichten in de pers en in de vakliteratuur over het nut danwel het ontbreken van nut van de borstkankerscreening. Zo ook vandaag waarop Philips haar wereldwijde meerjarige campagne borstkanker lanceert. Er zijn voorstanders en tegenstanders maar hoe zit het eigenlijk, BORSTKANKERactie geeft een mooi overzicht. Er is nog al war discussie en de focus op vroegopsoring bij borstkanker zorg niet voor een reductie van de sterfte ten gevolge van kanker. Wanneer je je regelmatig laat screenen op borstkanker met mammografie kan een eventuele borstkanker vroeg worden opgespoord. Daardoor kan worden volstaan met een minder ingrijpende behandeling, zoals een borstsparende operatie. Maar verlaag je je kans om te overlijden daarmee ook. Helaas wordt borstkanker echter niet altijd ontdekt met een mammogram. De meeste borstkankers zijn al 6 tot 10 jaar aanwezig als ze op een mammogram zijn te zien en hebben zich soms kunnen uitzaaien. Daarom kan screening lang niet altijd voorkomen dat vrouwen aan borstkanker overlijden. Onderzoeker Karsten Juhl Jørgensen van het  Cochrane Instituut: ‘Uit systematische reviews blijkt dat screening het risico op overlijden met ongeveer 15 procent verlaagt.’ Andere onderzoekers houden nog steeds vast aan 30 tot 35 procent. Een winst dus van maar 10% Meestal hangt de kans op overleven af van de aard van de tumor. Vroeg opsporing kan er dus ook gewoon voor zorgen dat je langer patient bent.
Borstkanker is een dodelijke ziekt die zich kan uitzaaien naar andere delen van het lichaam. Sommige borstkankers groeien echter helemaal niet of zo langzaam dat de patiente eerder overlijdt aan andere oorzaken. Met borstkankerscreening worden ook deze onschuldige vormen van borstkanker ontdekt die anders onopgemerkt zouden zijn gebleven. Maar omdat het voor artsen onmogelijk is te zeggen welke kankers dodelijk zijn en welke geen kwaad kunnen, worden alle ontdekte kankers behandeld.
Uit onderzoek van het Cochrane instituut, gepubliceerd in British Medical Journal, blijkt dat een op de drie borstkankers die bij een bevolkingsonderzoek worden ontdekt wordt overgediagnostiseerd.
Onderzoeksleider Karsten Juhl Jørgensen: ‘Van elke 2000 vrouwen die gedurende tien jaar regelmatig worden gescreend op borstkanker, zullen 10 gezonde vrouwen borstkankerpatient worden en onnodig worden behandeld en zal 1 vrouw door de vroegtijdige ontdekking van haar kanker niet overlijden. Je hebt dus tien keer meer kans op onnodige behandeling dan dat er “echte” kanker bij je wordt ontdekt.’
Ik wil ervoor pleiten dat Philips in gaat zetten op diagnose en typering van borstkankertumoren, zodat er wel duidelijk wordt welke borstkankers je wel agressief, of juist matig of helemaal niet zou moeten behandelen. Dat is winst, aandacht geneest borstkanker niet, aandacht zorg niet voor een reductie van overdiagnose en zorgt er zeker niet voor dat de sterfte ten gevolge van borstkanker afneemt.

Hieronder het originele persbericht van Philips

Philips lanceert wereldwijde meerjarige campagne borstkanker-medewerkers inspireren en ondersteunen te doneren aan gerenommeerde onderzoeksinstituten
– voorlichten 120.000 eigen medewerkers, consumenten en klanten
– borstkanker screening voor medewerkers
– aanlichten monumentale gebouwen en andere bezienswaardigheden over de hele wereld
Philips is zeer betrokken bij de strijd tegen borstkanker. Daarom lanceert de onderneming vandaag een meerjarig wereldwijd programma waarbij ze al haar sectoren inzet. Met deze nieuwe campagne wil Philips de aandacht voor borstkanker vergroten, onderzoek ondersteunen, en vrouwen inspireren en informeren. Dit gebeurt door een reeks activiteiten binnen en buiten de organsiatie, zoals vraag-en-antwoordsessies met deskundigen, maar ook door inspirerende verlichtingsprojecten.
Verlichting benadrukt belang van vroegtijdige opsporing
Philips Lighting zet zich al vele jaren in om borstkanker onder de aandacht te brengen, onder meer door bezienswaardigheden over de hele wereld door middel van opvallende LED-kleurenverlichting in de schijnwerpers te zetten. Philips wil hiermee het publiek wijzen op het belang van vroegtijdige opsporing van borstkanker.

Dit jaar zal Philips tijdens de gehele maand oktober zijn expertise opnieuw inzetten om bekende gebouwen en bezienswaardigheden over de hele wereld te verlichten. Daarnaast kunnen Philips-medewerkers de campagne ondersteunen door inspirerende persoonlijke boodschappen in te zenden, die op 18 oktober worden geprojecteerd op de gevel van het Philips-hoofdkantoor in Amsterdam.

Campagne sluit aan bij ondernemingsprofiel
“Bij Philips Lighting beschikken we over de juiste kennis om bij te dragen aan de strijd tegen borstkanker, door de aandacht te vestigen op het belang van vroegtijdige opsporing”, aldus Karen Tobiasen, Chief Human Resources Officer bij Philips Lighting. “Net als in voorgaande jaren gaan we in 2012 monumentale gebouwen en andere bezienswaardigheden over de hele wereld verlichten. Dit jaar wordt de campagne echter uitgebreid met een actieve rol voor onze ruim 120.000 medewerkers.”

“Philips zet zich in voor gezondheid en welzijn, onder meer via betekenisvolle projecten gericht op de behoeften van consumenten over de hele wereld, waaronder veel vrouwen”, vertelt Caroline Clarke, die leiding geeft aan de productcategorie Personal Care bij Philips Consumer Lifestyle. “Onze steun voor deze campagne sluit dan ook perfect aan bij ons profiel als onderneming. We willen deze boodschap graag uitdragen naar onze medewerkers, consumenten en klanten over de hele wereld om hen te wijzen op het belang van vroegtijdige opsporing.”

De campagne zal tevens gebruikmaken van de deskundigheid van Philips Healthcare om borstkanker onder de aandacht te brengen en voorlichting te geven over de ziekte. Philips Healthcare ontwikkelt onder meer apparatuur voor de opsporing en behandeling van borstkanker.

Meer dan alleen technologie
“Wij zijn heel trots op het feit dat we dit programma kunnen aanbieden, dat voortbouwt op onze ervaring en expertise, zoals met het innovatieve nationale bevolkingsonderzoek naar borstkanker in Nederland. Deze digitale screening realiseerde het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in samenwerking met Philips. Duizenden vrouwen hebben voordeel van de waarde van mammografie en gelijkertijd wordt een database opgebouwd van medische beelden die bijdraagt aan verdere innovatie en het redden van levens in de toekomst,” zegt Philips Healthcare CEO Deborah DiSanzo.

Aanpak van binnen naar buiten
Tijdens de eerste fase van de meerjarige campagne richt Philips zich op zijn medewerkers over de hele wereld. De onderneming wil medewerkers over de hele wereld inspireren en ondersteunen om te doneren aan gerenommeerde onderzoeksinstituten. Philips zal vervolgens de totale bijdrage van alle medewerkers verveelvoudigen.

Aanvullend gaat Philips mammografie-onderzoeken faciliteren voor zijn medewerkers, waar mogelijk en gepast, en vraag-en-antwoordsessies met medisch deskundigen organiseren. Tijdens deze sessies kunnen medewerkers vragen stellen over borstkanker, het vroegtijdig herkennen ervan, en de behandeling van de ziekte.

“Bij Philips hechten we veel waarde aan het welzijn van onze medewerkers en het ligt dan ook voor de hand dat we deze nieuwe fase van onze borstkankercampagne beginnen met het inspireren en ondersteunen van onze mensen”, aldus Carole Wainaina, Chief Human Resources Officer bij Philips Corporate HRM. “In de komende jaren zullen we de campagne verder uitbreiden en blijven luisteren naar onze medewerkers en naar consumenten over de hele wereld, om ervoor te zorgen dat zij betrokken blijven bij dit belangrijke onderwerp.”

Bron: ANP Pers Support
Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen