Amsta wordt een drie sterren zorgaanbieder
ArrayRvB Amsta in nieuwjaarstoespraak
“Amsta is een driesterren zorgaanbieder voor wonen, zorg en welzijn. Amsta beschikt over voldoende gekwalificeerd en betrokken medewerkers en biedt intramurale voorzieningen op hoog niveau. Amsta biedt extramurale zorg op maat en beschikt over een efficiente en zo slank mogelijke overhead.”
Aldus Ben de Valk, interim voorzitter van de Raad van Bestuur van Amsta in de traditionele nieuwjaarstoespraak die hij op donderdag 10 januari 2013 uitsprak in Woon- en Zorgcentrum Vondelstede. In enkele zinnen schetste hij een toekomstbeeld van Amsta als top zorgaanbieder in Amsterdam. Daarvoor ontwikkelt Amsta een eigen certificeringssysteem: het Amsta sterrenplan.
Clienten vragen om topzorg
De bestuurder van de Amsterdamse zorgaanbieder heeft het startsein gegeven voor een verbeteringstraject dat de hele organisatie Amsta binnen een jaar op een hoger plan moet brengen.
“De clienten zijn onze opdrachtgevers. Dat is het uitgangspunt voor een aanpak waarbij Amsta een eigen certificering bovenop de wettelijke (minimum)normen gaat invoeren. Je zou kunnen zeggen dat we nu op een één-ster-kwaliteit werken: we doen wat noodzakelijk is. Amsta gaat voor een betere zorg: twee sterren voor goede zorg en drie sterren voor uitstekende zorg. Dat kan per locatie, per afdeling en voor het management.†Ben de Valk is ervan overtuigd dat Amsta zich moet en zeker ook kan aanpassen aan de veranderende zorgvraag.
Amsta sterrenplan
Vanaf vandaag zijn werkgroepen aan de slag gegaan die voor huisvesting, organisatie, financien, kwaliteit van zorg, specialismen, thuiszorg en andere extramurale zorg, personeelsbeleid èn merk- en marketingstrategie gaan uitzoeken aan welke kwaliteitseisen moet worden voldaan en wat daar voor nodig is.
“Op 1 april leggen al die projectgroepen hun plan van aanpak voor. Dat is het moment waarop we aanpassingen kunnen gaandoorvoeren en, eventueel op heel nieuwe zorgmarkten, ons product kunnen presenteren. En dat is het moment waarop we kunnen aangeven of we op een-twee- of driesterren niveau werken – èn hoe we dan meer sterren kunnen behalen. Ons doel is om in de loop van dit jaar al de eerste extra sterren toe te kennen. In het toekennen van de sterren spelen onze opdrachtgevers, onze clienten een belangrijke rol, dat spreekt voor zich.â€, zei de Amsta bestuurder. “We willen beter worden dan waar de Inspectie om vraagt. We willen beter worden dan wat onze clienten, onze bewoners nu van ons krijgen. We willen zo goed ons best gaan doen dat alle collega’s tevredener zijn over hun bijdrage aan zorg, wonen en welzijn. We willen verder kijken dan wat Amsta op dit moment aan zorg biedt.â€
Bron: Amsta