Online Fysio zorgt voor sterke daling zorgkosten

onlineAchmea: positieve resultaten nieuwe online behandelmethode
Online fysiotherapie zorgt voor een forse daling van het aantal benodigde behandelingen ten opzichte van reguliere fysiotherapie. Mét behoud van zorgkwaliteit. Dat is één van de belangrijkste uitkomsten van een vooronderzoek dat zorgverzekeraar Achmea en H&C Health promotion door de Radboud Universiteit Nijmegen liet uitvoeren als onderdeel van een pilot bij verschillende grote bedrijven.

De pilot had betrekking op de nieuwe online methode van HelloFysio dat fysiotherapie via internet, webcam en telefoon aanbiedt. Zo is onderzocht of e-health op basis van fysiotherapeutische zorg haalbaar is. Ook is er gekeken wat de effecten zijn op de kwaliteit van zorg en wat de voor- en nadelen zijn ten opzichte van reguliere behandeltrajecten. Belangrijk daarbij was om uit te zoeken in welke mate e-health de zelfredzaamheid van patiënten bevordert.

Bij drie Nederlandse bedrijven kregen 133 werknemers met lichamelijke klachten via het HelloFysio online portal oefeningen voor de duur van een jaar. Daarbij werd hen begeleiding in videovorm aangereikt op basis van een persoonlijk behandelplan. Dit tot grote tevredenheid van de grote meerderheid van de deelnemers. Als rapportcijfer kreeg HelloFysio van patiënten gemiddeld een 8,2.

Zorgverzekeraar Achmea is enthousiast over de uitkomsten van de pilot. Op verzoek van een aantal bedrijven verzekerd bij Achmea is de verzekeraar op zoek gegaan naar een leverancier van online e health toepassingen. “Uniek is het e healthprogramma waarbij zorg op maat wordt aangeboden. Deze zorg vindt 24 uur per dag 7 dagen per week plaats. De pilot toont aan dat er bewezen goede kwaliteit wordt geleverd en minder zorgkosten worden gemaakt, lager verzuim binnen het bedrijf en dat is gunstig voor de klant en het bedrijf ,” aldus Ronald van Rijn, manager Zorginkoop Paramedische Zorg bij Achmea.

Achmea onderzoekt of het mogelijk is om e health toe te passen binnen bedrijven en deze een positie te geven binnen de reguliere Fysiotherapeutische zorg. Samen met Fysiotherapiepraktijken wil Achmea dit verder onderzoeken om dit onderdeel uit te laten maken van zorg voor al haar klanten.

Rogier van Hoorn, directeur H&C Health Promotion en aanbieder van HelloFysio: “E-health heeft wat ons betreft de toekomst. Er is efficiency in tijd; je hoeft geen afspraak te maken met een fysiotherapeut onder werktijd. Verder zagen we dat patiënten met gemiddeld vier behandelingen vaak klaar zijn. Dit resulteert tot een afname van kosten tot 44%. De uitkomsten zijn voor de Radboud Universiteit in Nijmegen dusdanig interessant gebleken dat ze hebben besloten om een uitgebreidere vervolgstudie te willen doen.”

H&C Health Promotion
Rogier van Hoorn enSander de Casparisrichtten in 1997 H&C Health Promotion op vanuit de gedachte dat fysiotherapie makkelijker, sneller en doelgerichter moest kunnen. H&C biedt met ruim 80 medewerkers onder meer arbeidsfysiotherapie, bedrijfsfitness, stoelmassages, leefstijlanalyses en leefstijlprogramma’s voor medewerkers. HelloFysio is een onderdeel van H&C Health Promotion. Zowel bedrijven als particulieren kunnen gebruik maken van het nieuwe online product.