MSNP rapport getiteld “Review Marktscan mondzorg

Array

MSNP rapport getiteld “Review Marktscan mondzorg. De Review beschrijft de zoektocht naar de herkomst van de door de NZa gepresenteerde prijzen voor een mondzorgbehandeling in 2011. De NZa heeft afgelopen vrijdag gereageerd. De NZa-uitspraak: Cijfers NZa blijven overeind na ‘Review mondzorg’ is onjuist De Review laat zien dat het NZa-rapport aansluit bij de NZa-data. De Review laat ook zien dat de NZa-data een foute weergave bevat van de mondzorgbehandelingen in 2011 en dat daarmee ook de door de NZa gepresenteerde prijsstijgingen in 2012 onjuist zijn.  De NZa-verklaring dat de tandartsen in 2011 50% tot 75% van de kosten niet declareerden, is komisch te noemen.

Mond-Kaak-en-AangezichtschirurgieHet artikel in de digitale versie van de Telegraaf van 26 april 2013,  is ongelukkig. Met de VvAA zijn tijdens het onderzoek enkele gesprekken gevoerd en daarbij is o.a. afgesproken dat zij dit onderzoek onder de aandacht van belanghebbende zouden brengen. De VvAA is geen initiatiefnemer of  opdrachtgever en heeft het onderzoek ook niet (mede-)gefinancierd.

De Review is vanaf 13:00 uur openbaar en te downloaden vanaf www.msnp.nl

Review Marktscan mondzorg 2012
Review NZa-rapport Marktscan mondzorg 2012
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft in een tweetal Marktscans mondzorg 2012 (juni en
december) een stijging van de tarieven over 2012 gerapporteerd.
De NZa meldde in haar persbericht van december 2012:
Vergeleken met 2011 stegen de tarieven in 2012 gemiddeld met 10,7 procent, zijn er minder
contracten tussen verzekeraars en mondzorgaanbieders en zijn consumenten iets minder
tevreden over de mondzorg.
En
Wie voor een wortelkanaalbehandeling of vulling naar de tandarts ging was duurder uit, een
éénvlakvulling werd 21,8% duurder, een volledige wortelkanaalbehandeling 40,6%.
De eerste versie van de Marktscan mondzorg, die van juni 2012, was voor de politiek reden om het
experiment met vrije prijzen in de mondzorg-sector te stoppen.
Analyse van de door de NZa gebruikte data en een vergelijking met de data van Famed biedt geen
ondersteuning voor de door de NZa
1
gepresenteerde resultaten. De gepresenteerde resultaten zijn op
onderdelen onjuist en onvolledig en de gerapporteerde prijsstijgingen in 2012 zijn het gevolg van fouten
in het bepalen van de referentieprijzen van 2011.
Aanleiding
Het project waar deze Review het resultaat van is, had tot doel in Pien2013
2
pre-sets van
behandelingen te definiëren. De pre-set moest de naam krijgen van de behandeling in 2012 met
daaronder de codes en prijzen die gingen gelden in 2013. Technisch was dit geen probleem, doch de
prijzen die ontstonden bij de standaardbehandelingen weken sterk af van de prijzen die de NZa had
gerapporteerd. Ook met de tarieven van 2011 lukte het niet om tot een behandeling te komen die
aansloot bij de kosten uit het NZa onderzoek. In bijlage 1 zijn enkele voorbeelden opgenomen. Dit
leidde tot verbazing en de behoefte helderheid te krijgen over de behandel- en kostenstructuur van de
behandelingen uit de NZa-Marktscan mondzorg. De Review is het resultaat van deze zoektocht. De
onderzoeker is werkzaam bij MSNP, een onderzoeksbureau en bij Piensupport de leverancier van Pien.
Leeswijzer
Dit rapport, de Review, bestaat uit een hoofdrapport van 8 pagina’s, met 18 pagina’s als bijlage. Op
pagina 2 begint de managementsamenvatting, op pagina 4 de opzet van het onderzoek, op pagina 5
beginnen de constateringen, ten slotte op pagina 8 de conclusies. In de bijlage: bijlage 1 de
schermafdrukken van Pien die de aanleiding tot dit onderzoek vormden, bijlage 2 de waarnemingen 6
pagina’s tekst en 13 tabellen van de onderliggende data en ter afsluiting een begrippenlijst als bijlage 3.
1
De onderzoeksresultaten zijn bij de NZa gepresenteerd en de NZa heeft uitgebreid mondeling en schriftelijk
gereageerd op de conceptrapportages.
2
Software waarmee de netto kosten van een mondzorgbehandeling kan worden uitgerekend.
© MSNP Management BV

Recente artikelen