HagaZiekenhuis en 112 blunderen bij vrouw met gebroken heup
ArrayHet HagaZiekenhuis in Den Haag heeft geblunderd door een 65-jarige vrouw niet te helpen die bij een val in de hal van het ziekenhuis haar heup brak. Het ziekenhuis wilde haar niet helpen omdat ze er geen SEH hadden. Omdat de SEH voor volwassenen in het Rode kruis Ziekenhuis onlangs is gesloten, krijgt de gewonde vrouw te horen dat ze 112 maar moet bellen. Maar hierop weigerde de centralist van 112 een ambulance te sturen om de vrouw naar een andere locatie van het ziekenhuis te brengen waar de spoedeisende hulp is gevestigd, ze was al in het ziekenhuis Bij de alarmcentrale vinden ze haar verhaal zo absurd dat ze weigeren om haar op te halen. De vrouw belt een kennis en deze brengt haar naar het HagaZiekenhuis, locatie Leyweg. Daar aangekomen blijkt na onderzoek dat de 65-jarige vrouw haar heup heeft gebroken. Maar op de locatie Leyweg kunnen ze haar niet opereren aan haar gebroken heup. Hiervoor moet ze terug naar het Rode Kruis Ziekenhuis aan de Sportlaan, waar ze dus eerder die dag haar heup met een val in de hal brak.
Een woordvoerder van het HagaZiekenhuis erkent de fout. “Er is helaas sprake geweest van een inschattingsfout van de ernst van de klacht”, zegt Marjolein Tasche, lid Raad van Bestuur. “Wij vinden het heel erg verdrietig dat deze mevrouw na haar val niet meteen op de locatie Sportlaan is geholpen, terwijl zij veel pijn had. Wij hadden de gewenste zorg namelijk ook op de Sportlaan goed kunnen leveren. Dat zijn ook de afspraken. Wij hebben een gebaar gemaakt met excuses en bloemen, maar daarmee draaien we deze zaak niet terug. Dat realiseren wij ons.”
De mevrouw laat weten dat het goed met haar gaat, maar dat zij verder geen mededelingen wil doen. Het HagaZiekenhuis volgt de regelgeving op het gebied van de privacy van patiënten doet dus ook verder geen mededelingen.
Het ziekenhuis aan de Sportlaan heeft geen spoedafdeling voor volwassenen meer. Desondanks zou een bezoeker die gewond raakt in het ziekenhuis daar moeten worden behandeld. Als dat niet kan, moet het ziekenhuis 112 bellen om de patiënt naar een ander ziekenhuis te vervoeren. Dat is niet gedaan. ‘Het feit wordt betreurd, het is niet conform het beleid’, aldus het Haga Ziekenhuis.
Zorgbelang Nederland
Woordvoerder Erik Visser van Zorgbelang Nederland vindt het een ‘absurd verhaal’, waarbij het belang van de patiënt totaal genegeerd is. ‘Bezoekers van een ziekenhuis moeten erop kunnen rekenen dat zij altijd hulp krijgen, in geval van een ongelukje in het ziekenhuis. Het kan nooit zo zijn dat de patiënt zelf achter hulp aan moet, en zeker niet buiten het ziekenhuis’, aldus Visser.