HagaZiekenhuis en 112 blunderen bij vrouw met gebroken heup

Array

Het HagaZiekenhuis in Den Haag heeft geblunderd door een 65-jarige vrouw niet te helpen die bij een val in de hal van het ziekenhuis haar heup brak. Het ziekenhuis wilde haar niet helpen omdat ze er geen SEH hadden. Omdat de SEH voor volwassenen in het Rode kruis Ziekenhuis onlangs is gesloten, krijgt de gewonde vrouw te horen dat ze 112 maar moet bellen.  Maar hierop weigerde de centralist van 112  een ambulance te sturen om de vrouw naar een andere locatie van het ziekenhuis te brengen waar de spoedeisende hulp is gevestigd, ze was al in het ziekenhuis Bij de alarmcentrale vinden ze haar verhaal zo absurd dat ze weigeren om haar op te halen. De vrouw belt een kennis en deze brengt haar naar het HagaZiekenhuis, locatie Leyweg. Daar aangekomen blijkt na onderzoek dat de 65-jarige vrouw haar heup heeft gebroken. Maar op de locatie Leyweg kunnen ze haar niet opereren aan haar gebroken heup. Hiervoor moet ze terug naar het Rode Kruis Ziekenhuis aan de Sportlaan, waar ze dus eerder die dag haar heup met een val in de hal brak.medische misser arts

Een woordvoerder van het HagaZiekenhuis erkent de fout. “Er is helaas sprake geweest van een inschattingsfout van de ernst van de klacht”, zegt Marjolein Tasche, lid Raad van Bestuur. “Wij vinden het heel erg verdrietig dat deze mevrouw na haar val niet meteen op de locatie Sportlaan is geholpen, terwijl zij veel pijn had. Wij hadden de gewenste zorg namelijk ook op de Sportlaan goed kunnen leveren. Dat zijn ook de afspraken. Wij hebben een gebaar gemaakt met excuses en bloemen, maar daarmee draaien we deze zaak niet terug. Dat realiseren wij ons.”

De mevrouw laat weten dat het goed met haar gaat, maar dat zij verder geen mededelingen wil doen. Het HagaZiekenhuis volgt de regelgeving op het gebied van de privacy van patiënten doet dus ook verder geen mededelingen.

Het ziekenhuis aan de Sportlaan heeft geen spoedafdeling voor volwassenen meer. Desondanks zou een bezoeker die gewond raakt in het ziekenhuis daar moeten worden behandeld. Als dat niet kan, moet het ziekenhuis 112 bellen om de patiënt naar een ander ziekenhuis te vervoeren. Dat is niet gedaan. ‘Het feit wordt betreurd, het is niet conform het beleid’, aldus het Haga Ziekenhuis.

Zorgbelang Nederland
Woordvoerder Erik Visser van Zorgbelang Nederland vindt het een ‘absurd verhaal’, waarbij het belang van de patiënt totaal genegeerd is. ‘Bezoekers van een ziekenhuis moeten erop kunnen rekenen dat zij altijd hulp krijgen, in geval van een ongelukje in het ziekenhuis. Het kan nooit zo zijn dat de patiënt zelf achter hulp aan moet, en zeker niet buiten het ziekenhuis’, aldus Visser.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen