App coacht arts bij medische fout

0
276

Artsen en andere zorgverleners kunnen vanaf vandaag via hun smartphone hulp krijgen bij de communicatie rond een medisch incident. Een speciale app helpt hen de ernst van het incident te bepalen en vervolgens daarbij passende stappen te doorlopen. Zorgvuldige en open communicatie met de betrokken patiënt staat daarbij voorop. Binnen de app komen in diverse filmpjes (ervarings)deskundigen aan het woord over hun aanpak. De app bevat vele praktische tips en een handzame samenvatting van de gedragscode voor medische incidenten, de GOMA.

iphone-applicatieInitiatiefnemer is medische aansprakelijkheids­verzekeraar Centramed, die de ‘GOMA-app’ ontwikkelde in nauwe samenwerking met zorginstellingen en belangen­organisaties. De app helpt artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners om de complexe, ongewone en vaak pijnlijke fase na een medisch incident op zorgvuldige en open wijze tot een goed einde te brengen.
Directeur Barbara Stam: “Dagelijks wordt ergens in Nederland een zorgverlener met een medisch incident geconfronteerd. Wat doe je dan? Wie betrek je? Hoe sla je de brug naar de patiënt? Tientallen vragen, terwijl de tijd dringt. De GOMA-app is dan een handige coach.”
Een eerste vertoning van de GOMA-app leidde vorige week tijdens het GOMA-congres van De Letselschade Raad al tot veel enthousiaste reacties onder zorgprofessionals. De app sluit ook naadloos aan bij de doelstelling van De Letselschade Raad om de zorgsector transparante communicatie en de gedragscode te laten omarmen, aldus directeur Deborah Lauria van De Letselschade Raad. “Openheid helpt immers niet alleen de patiënt, maar alle bij medische aansprakelijkheid betrokken partijen.”
De GOMA-app is vanaf vandaag voor iedere zorgverlener gratis beschikbaar via de AppStore en Google Play (zoekterm GOMA). De app past in een breder Centramed-aanbod van initiatieven ter bewustwording en voorlichting over de GOMA en open communicatie. Zo maakte de verzekeraar vorig jaar “Met lood in de schoenen…”, een film van 20 minuten over de noodzaak van open communicatie rond medische incidenten. De film werd sindsdien ingezet door vele beroepsverenigingen, geneeskunde-opleiders en zorginstellingen.
Vorig artikelRideForHope: fietsen door heel Nederland voor genezing van kanker
Volgend artikelMeten, weten en gezamenlijk verbeteren
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.