“Here and Now”: campagne over uitgezaaide borstkanker van start in Europa
ArrayVandaag start de Europese campagne “Here and Now” over uitgezaaide borstkanker. De publieke kennis over deze vorm van kanker blijkt nog beperkt te zijn in Europa én Nederland. De campagne is bedoeld om meer bekendheid te geven aan deze vorm van kanker, als ook de zorg en steun voor deze vaak ‘vergeten’ groep patiënten te verbeteren. Vrouwen met deze ziekte voelen zich vaak geïsoleerd binnen de totale groep van borstkankerpatiënten. De campagne speelt in op de uitkomsten van een recente, onafhankelijke consumentenpeiling uitgevoerd in opdracht van Novartis in 11 Europese landen. Here & Now campagne beoogt zorg en steun voor deze groep ‘vergeten’ vrouwen te verbeteren, omdat de publieke kennis over uitgezaaide borstkanker nog beperkt.
Aan de consumentenpeiling hebben 200 Nederlanders deelgenomen. Uit hun antwoorden blijkt onder andere:
- Hoewel vier op de vijf Nederlandse respondenten weet dat borstkanker veelal te genezen is, weet maar een op de vijf Nederlandse respondenten dat uitgezaaide borstkanker niet meer te genezen is1.
- Ondanks dat 68% van de ondervraagden iemand kent met borstkanker, weet ongeveer een derde niet te omschrijven wat uitgezaaide borstkanker is
Uit aanvullend onderzoek, dat de afgelopen jaren is uitgevoerd door derden, blijkt bovendien dat vrouwen met uitgezaaide borstkanker zich vaak geïsoleerd voelen ten opzichte van de andere groep patiënten die vecht tegen borstkanker.
- 63% van de vrouwen ervaart dat niemand begrijpt wat ze meemaken9
- 41% van de vrouwen geeft aan dat steun van familie en vrienden niet zo sterk is als toen de diagnose borstkanker voor het eerst werd gesteld9
- 70% vindt het moeilijk steungroepen te vinden voor uitgezaaide borstkanker9
- Vrouwen met uitgezaaide borstkanker hebben vaak onbeantwoorde sociale en psychologische behoeften8
Mariëtte Bergmans van Borstkankervereniging Nederland (BVN) zegt: “Wij horen dat veel vrouwen met uitgezaaide borstkanker zich vaak geïsoleerd voelen binnen de groep van borstkankerpatiënten. Om ook deze vrouwen voldoende steun te bieden, zorgen wij voor meer bekendheid over deze ziekte. Zo hebben we op onze website een speciale pagina over uitgezaaide borstkanker (www.borstkanker.nl/
Ervaringsverhalen “I am not the cancer”
Voor de lancering van de campagne waren op 17 juni diverse Europese borstkankerexperts en mensen van patiëntenorganisaties in Brussel bijeen. Ter gelegenheid van de opening was ook een beeld- en geluidexpositie ingericht genaamd “I am not the cancer”. Hier vertellen patiënten met uitgezaaide borstkanker over hun ervaringen met het leven met deze diagnose. De ervaringen laten een grote diversiteit zien; sommige patiënten benadrukken de rol van hun familie en vrienden, voor anderen werd het een spirituele reis, en voor sommigen bleef werk een belangrijke focus. Ook tonen de opnames hoe de patiënten gedurende de voortgang van hun ziekte hun rol in de maatschappij zien.
Feiten en cijfers over uitgezaaide borstkanker
Borstkanker is wereldwijd de meest voorkomende vorm van kanker onder vrouwen, zijnde 23% van alle nieuwe gevallen.2 Bovendien ontwikkelt 30% van alle vrouwen met borstkanker uiteindelijk uitgezaaide borstkanker.3 Uitgezaaide borstkanker is ongeneselijk en daarom richt de behandeling van de ziekte zich primair op het bestrijden van symptomen, vertragen van de ziekte en verlengen van de overlevingsduur zonder de kwaliteit van leven negatief te beinvloeden.4 De behandeling van uitgezaaide borstkanker blijft een uitdaging, ondanks de vooruitgang die geboekt is in afgelopen decennia. Op dit moment is er geen universele behandelstandaard voor deze groep patiënten.5
Over de peiling
De peiling is in mei en juni 2013 uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau, One Poll, in opdracht van Novartis. De peiling onderzocht de bekendheid van en kennis over borstkanker onder het algemene publiek. De volgende 11 landen hebben deelgenomen: UK, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Nederland, Denemarken, Italië, Oostenrijk, Spanje, Griekenland en Polen. De peiling is online uitgevoerd. In totaal hebben 2.202 consumenten meegedaan aan de peiling.
Over de Here & Now campagne
- Here & Now is een pan-Europees initiatief van Novartis om de bekendheid van uitgezaaide borstkanker te vergroten, ondersteund door borstkanker experts uit Europa (artsen en verpleegkundigen)
- Here & Now beoogt begrip van de ziekte onder het algemene publiek in Europa te verbeteren, met name ten aanzien van niet beantwoorde sociale en psychologische behoeften, om zo uiteindelijk de zorg en steun te verbeteren voor deze groep patiënten
- De campagne onderzoekt binnen Europa de impact van uitgezaaide borstkanker op persoonlijk en sociaal niveau en zoemt in op de belangrijke rol die deze categorie vrouwen spelen in de maatschappij
References 1. Public survey, OnePoll, sponsored by Novartis Oncology (2013) 2. GLOBOCAN. Cancer Fact Sheet [Online] 2008. Available from: http://globocan.iarc.fr/
Bron: Novartis