“Here and Now”: campagne over uitgezaaide borstkanker van start in Europa

Array

Vandaag start de Europese campagne “Here and Now” over uitgezaaide borstkanker. De publieke kennis over deze vorm van kanker blijkt nog beperkt te zijn in Europa én Nederland. De campagne is bedoeld om meer bekendheid te geven aan deze vorm van kanker, als ook de zorg en steun voor deze vaak ‘vergeten’ groep patiënten te verbeteren. Vrouwen met deze ziekte voelen zich vaak geïsoleerd binnen de totale groep van borstkankerpatiënten. De campagne speelt in op de uitkomsten van een recente, onafhankelijke consumentenpeiling uitgevoerd in opdracht van Novartis in 11 Europese landen. Here & Now campagne beoogt zorg en steun voor deze groep ‘vergeten’ vrouwen te verbeteren, omdat de publieke kennis over uitgezaaide borstkanker nog beperkt.

Aan de consumentenpeiling hebben 200 Nederlanders deelgenomen. Uit hun antwoorden blijkt onder andere:

  • Hoewel vier op de vijf Nederlandse respondenten weet dat borstkanker veelal te genezen is, weet maar een op de vijf Nederlandse respondenten dat uitgezaaide borstkanker niet meer te genezen is1.
  • Ondanks dat 68% van de ondervraagden iemand kent met borstkanker, weet ongeveer een derde niet te omschrijven wat uitgezaaide borstkanker is

Uit aanvullend onderzoek, dat de afgelopen jaren is uitgevoerd door derden, blijkt bovendien dat vrouwen met uitgezaaide borstkanker zich vaak geïsoleerd voelen ten opzichte van de andere groep patiënten die vecht tegen borstkanker.

  •  63% van de vrouwen ervaart dat niemand begrijpt wat ze meemaken9
  • 41% van de vrouwen geeft aan dat steun van familie en vrienden niet zo sterk is als toen de diagnose borstkanker voor het eerst werd gesteld9
  • 70% vindt het moeilijk steungroepen te vinden voor uitgezaaide borstkanker9
  • Vrouwen met uitgezaaide borstkanker hebben vaak onbeantwoorde sociale en psychologische behoeften8

 

image004(1)Mariëtte Bergmans van Borstkankervereniging Nederland (BVN) zegt: “Wij horen dat veel vrouwen met uitgezaaide borstkanker zich vaak geïsoleerd voelen binnen de groep van borstkankerpatiënten. Om ook deze vrouwen voldoende steun te bieden, zorgen wij voor meer bekendheid over deze ziekte. Zo hebben we op onze website een speciale pagina over uitgezaaide borstkanker (www.borstkanker.nl/uitgezaaide_borstkanker). Ook organiseren wij jaarlijks een themadag voor deze groep. De “Here and Now” campagne levert volgens ons een goede bijdrage aan meer bekendheid over uitgezaaide borstkanker.”

 

Ervaringsverhalen “I am not the cancer”
Voor de lancering van de campagne waren op 17 juni diverse Europese borstkankerexperts en mensen van patiëntenorganisaties in Brussel bijeen. Ter gelegenheid van de opening was ook een beeld- en geluidexpositie ingericht genaamd “I am not the cancer”. Hier vertellen patiënten met uitgezaaide borstkanker over hun ervaringen met het leven met deze diagnose. De ervaringen laten een grote diversiteit zien; sommige patiënten benadrukken de rol van hun familie en vrienden, voor anderen werd het een spirituele reis, en voor sommigen bleef werk een belangrijke focus. Ook tonen de opnames hoe de patiënten gedurende de voortgang van hun ziekte hun rol in de maatschappij zien.

Feiten en cijfers over uitgezaaide borstkanker
Borstkanker is wereldwijd de meest voorkomende vorm van kanker onder vrouwen, zijnde 23% van alle nieuwe gevallen.2 Bovendien ontwikkelt 30% van alle vrouwen met borstkanker uiteindelijk uitgezaaide borstkanker.3 Uitgezaaide borstkanker is ongeneselijk en daarom richt de behandeling van de ziekte zich primair op het bestrijden van symptomen, vertragen van de ziekte en verlengen van de overlevingsduur zonder de kwaliteit van leven negatief te beinvloeden.4 De behandeling van uitgezaaide borstkanker blijft een uitdaging, ondanks de vooruitgang die geboekt is in afgelopen decennia. Op dit moment is er geen universele behandelstandaard voor deze groep patiënten.5

Over de peiling
De peiling is in mei en juni 2013 uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau, One Poll, in opdracht van Novartis. De peiling onderzocht de bekendheid van en kennis over borstkanker onder het algemene publiek. De volgende 11 landen hebben deelgenomen: UK, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Nederland, Denemarken, Italië, Oostenrijk, Spanje, Griekenland en Polen. De peiling is online uitgevoerd. In totaal hebben 2.202 consumenten meegedaan aan de peiling.


Over de Here & Now campagne

  • Here & Now is een pan-Europees initiatief van Novartis om de bekendheid van uitgezaaide borstkanker te vergroten, ondersteund door borstkanker experts uit Europa (artsen en verpleegkundigen)
  • Here & Now beoogt begrip van de ziekte onder het algemene publiek in Europa te verbeteren, met name ten aanzien van niet beantwoorde sociale en psychologische behoeften, om zo uiteindelijk de zorg en steun te verbeteren voor deze groep patiënten
  • De campagne onderzoekt binnen Europa de impact van uitgezaaide borstkanker op persoonlijk en sociaal niveau en zoemt in op de belangrijke rol die deze categorie vrouwen spelen in de maatschappij

 

References
1. Public survey, OnePoll, sponsored by Novartis Oncology (2013)
2. GLOBOCAN. Cancer Fact Sheet [Online] 2008. Available from: http://globocan.iarc.fr/factsheets/cancers/breast.asp [Last accessed: May 2013]
3. MBCN. Statistics for metastatic breast cancer [Online] 2013. Available from: http://mbcn.org/education/category/statistics/ [Last accessed: May 2013]
4. Chung CT, Carlson RW. Goals and objectives in the management of metastatic breast cancer [Online]. Available from: http://theoncologist.alphamedpress.org/content/8/6/514.full [Last accessed: May 2013]
5. O’Shaughnessy J. Extending Survival with Chemotherapy in Metastatic Breast Cancer. Oncologist 2005: 10:20-29.
6. Cardoso F, et al. 1st international consensus guidelines for advanced breast cancer (ABC1), The Breast 2012, doi: 10.1016/j.breast.2012.03.003
7. Cardoso F. Metastatic breast cancer patients: the forgotten heroes! The Breast 2009; 18:271-2 (Editorial)
8. Parle, M, Gallagher, J, Gray, C, Akers, G, Liebert, B. From evidence to practice, factors affecting the specialist breast care nurse’s detection of psychosocial morbidity in women with breast cancer. Psycho-oncology 2001; 10: 503-510
9. Count Us, Know Us, Join Us Advanced Breast Cancer Survey, Harris Interactive, sponsored by Novartis Oncology (2013)

 Bron: Novartis

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen