Consumentenbond zegt dat zorgverlener weet niet wat patiënt slikt

Array

Huisartsen en apothekers weten niet altijd welke medicijnen een patiënt slikt, ondanks de richtlijn Overdracht medicatiegegevens die sinds 1 januari 2013 geldt, zo stelt de Consumentenbond. Uit een steekproef van de Consumentenbond onder 19 consumenten zou blijken dat slechts in 3 gevallen het medicijnoverzicht van de patiënt exact overeenkomt met het overzicht van de huisarts en apotheek. Alle resultaten van het onderzoek staan in de Gezondgids van augustus 2013.

In het slechtste geval week het overzicht van zowel huisarts als apotheek op 7 punten af van het eigen overzicht van de patiënt. green-blue-red-pillsGemiddeld bevatten de overzichten van de huisarts 3 fouten en die van de apotheker 2. In de steekproef kwam een paar keer verkeerd medicijngebruik van de patiënt naar voren, waarvan arts noch apotheker weet had. Zorgwekkend is ook dat de zorgverleners zelden aanboden om samen met patiënten het medicatieoverzicht te actualiseren, voordat ze het uitdraaiden om bijvoorbeeld mee te geven voor een ziekenhuisopname.

Naast de praktijkproef vroeg de Consumentenbond zijn panel ook naar de ervaringen op het gebied van medicatieoverzichten. De helft van de bijna 900 panelleden heeft wel een eens met de huisarts doorgenomen welke medicijnen ze slikken. In tweederde van deze gesprekken vroeg de huisarts niet naar het gebruik van zelfzorgmiddelen. Met de apotheker wordt nog minder informatie uitgewisseld: 38% heeft aan de balie wel eens de inhoud van het medicijnkastje besproken. Ook daarbij kwamen de zelfzorgmedicijnen bij 66% van de panelleden niet aan bod. In beide gevallen houden de zorgverleners zich niet aan de richtlijn die voorschrijft dat elk bezoek moet worden benut om het medicatiedossier bij te werken.

Medicatiebewaking
In 2004 stelde de Inspectie voor de Gezondheidszorg al communicatieproblemen vast over medicatie. Pas in 2008 leidde dat tot een conceptrichtlijn en sinds januari 2013 is de richtlijn Overdracht medicatiegegevens van kracht. Daarin worden de taken van zorgverleners voor een betere medicatiebewaking nauwkeurig omschreven. Maar zoals uit de steekproef van de Consumentenbond blijkt, is de toepassing van de richtlijn nog steeds geen standaard. Een betrouwbaar medicatieoverzicht vereist niet alleen een feilloos werkend (elektronisch) systeem, maar vooral ook een aangescherpte alertheid bij arts, apotheek én patiënt. Alleen op die manier kan gezondheidsschade door medicatiefouten worden voorkomen.

Bron: Consumentenbond

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

One thought on "Consumentenbond zegt dat zorgverlener weet niet wat patiënt slikt"

  1. 1. ‘Verkeerd’ medicijngebruik wat houdt dat in? Is dat iets wat de huisarts of apotheker uberhaupt kan tegengaan? 2. Het gebruik moet ‘precies’ overeenkomen, wat betekent dat? 3. Steekproef van 19 consumenten, ja wat kun je daar van zeggen. 4. Huisartsen hebben gemiddeld 1823 patienten per persoon en de POH neemt daar een groot deel van voor zijn kiezen. 5. Niet iedere patient geeft akkoord zijn gegevens te delen met apotheker. 6. Het delen van gegevens moet apart voor huisarts en apotheker geaccodeerd worden. 7. Waar is de zorgverzekeraar in het hele verhaal? 8. Is het de plicht van de huisarts om achter de zelfzorg medicatie aan te gaan, m.i. onmogelijk en onwenselijk. 9. Is er in het medicijn overzicht rekening gehouden met substitutie? 10. ‘Voor een ziekenhuisopname een uitdraai meegeven’ is echt de grootste kolder die ik in het stuk kan vinden. Behalve extra administratieve rompslomp ook nog eens extra consult voor nodig. —- samenvattend is het demagogisch om op deze manier te berichten over een ten dele aan de gebrekkige epd ontwikkelingen toe te schrijven problemen. De patient is m.i. actief genoeg in de praktijk, wat medicijngebruik betreft. Het zou wellicht noodzakelijk zijn de patient meer transparantie te geven over de kosten van zijn/haar zorgconsumptie. Daarin lijkt het dwingen tot medische noodzaak op het recept het schoolvoorbeeld van de bemoeilijkte positie waar de huisarts zich als poortwachter & sociale hulpverlender op dit moment in bevindt. De consumentenbond is beter in digitale camera’s testen.

Comments are closed.

Recente artikelen