‘Apps vervangen nooit de dokter’

Array

muis-hand-online-elearning-300x300Per dag komen er wereldwijd tientallen medische apps op de markt. Er zijn apps om je conditie mee te testen, om medicijngebruik veilig mee bij te houden. Apps die je helpen als je hyperventileert, je bloeddruk meten of voor hooikoorts waarschuwen. “Met apps kunnen patiënten zelf de regie nemen. Wel raden we mensen aan om medisch apps met het gezonde verstand te gebruiken”, zegt Wilna Wind directeur van Patiëntenfederatie NPCF. Vanavond in Tros Radar gaf ze tips over het gebruik van medische apps.

Tips voor goed gebruik van apps:
• Let op de afzender
• Kijk welke informatie je deelt
• Apps vervangen nooit de dokter, maar zijn een extra hulpmiddel
• Kijk of apps een CE-keurmerk hebben en doen wat ze beloven

“Er zijn medische apps die niet er zozeer op uit zijn om jou informatie te geven, maar om informatie van jou los te krijgen. Let daarom op welke gegevens je deelt en kijk in het privacy statement wat ze met je informatie doen. Ga na wie de afzender van de app is. Is dat een commerciële partij van een medisch product of is de informatie getoetst op medische juistheid door een arts of patiëntenvereniging. Zo zijn er apps die als oplossing voor elk probleem hun eigen producten aandragen. Daarvan kun je je afvragen of die informatie betrouwbaar is. Patiënten met urologische problemen kunnen hun vochtbalans bijhouden via IP-plaslijst. Deze app heeft bijvoorbeeld ook een CE-keurmerk”, vertelt Wilna Wind.

Digitaal ‘mee’ dokteren
De digitale zorg biedt nieuwe mogelijkheden voor patiënten. Zo is er een scala aan medische apps voor de mobiele telefoon of tablet ontwikkeld. Met een druk op de knop kunnen mensen meer over hun eigen lichaam leren. Of noteren wanneer ze hun medicijnen slikken. Ook kunnen ze beter aangeven waar ze last van hebben door digitaal een pijndagboek bij te houden. Met sommige apps kun je zelfs levens redden. Zo kun je met Gifwijzer zien of je iemand moet laten braken of veel water moet laten drinken. Ook zijn er apps voor de smartphone die tonen waar de dichtstbijzijnde defibrillator is. Dat kan levensreddende informatie zijn als iemand met een hartstilstand snel hulp nodig heeft. We adviseren de apps als hulpmiddel te gebruiken, maar niet om zelf te gaan dokteren”, aldus Wilna Wind.

Digitale Zorggids
Patiëntenfederatie NPCF heeft op de website Digitale Zorggids ook een overzicht van apps gepubliceerd met een deskundig oordeel van artsen en ervaringen van gebruikers erbij. Wekelijks worden nieuwe apps onder de loep genomen.

Patiëntenfederatie NPCF is een samenwerkingsverband van patiënten- en consumentenorganisaties die zich sterk maken voor alle mensen die zorg nodig hebben, nu of in de toekomst.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen