Zorgverzekeraars zetten Social Media meer in bij overstapcampagnes

Array

Tijdens de komende campagnes om klanten over te laten stappen of te behouden, gaat 70% van de zorgverzekeraars Social Media meer inzetten dan in vorige jaren. Dat blijkt uit een gerichte analyse van de zorgmarkt in het onlangs gehouden onderzoek van ITDS Business Consultants naar het gebruik van Social Media in de verzekeringsbranche.

Vorig jaar zijn door de zorgverzekeraars gezamenlijk honderden miljoenen aan reclamekosten uitgegeven om klanten te behouden of te verleiden. Als alternatief voor de hoge kosten voor tv, radio en Google advertising, hebben verzekeraars aangegeven dit jaar meer van Social Media gebruik te gaan maken. Facebook is veruit het meest favoriete kanaal dat wordt gekozen.

social-media-sharing2Webcare nog een gemiste kans
Arjen de Boer, commercieel directeur van ITDS, juicht deze ontwikkeling toe: “Tegen minder kosten kunnen de klanten nog beter worden bereikt. En de niet in reclamegelden geïnvesteerde budgetten zouden weer kunnen worden gebruikt ten behoeve van de consument. Wat mij daarnaast opvalt, is dat webcare nog te weinig wordt ingezet. Er heersen in deze periode heel veel vragen over vrije zorgkeuze en over restitutie- versus naturapolis. Daarover gaan de mensen bellen. De callcenters zijn in de overstapperiode dan ook overbezet. Er wordt daarvoor te weinig gebruik gemaakt van Social Media en webcare, dat is een gemiste kans. Met webcare en meer uitleg online kunnen de klanten beter over de diverse onderwerpen worden geïnformeerd.”

Het zogenaamde `hunt`-seizoen van de zorgverzekeraars begint begin november. DSW heeft zoals gebruikelijk als eerste verzekeraar de premie bekend gemaakt. Chris Oomen, bestuursvoorzitter van DSW, gaf aan dat de premie dit jaar niet verhoogd zal worden. De andere verzekeraars zijn nu druk aan het rekenen.

Bron: ITDS

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen