Reactie OLVG op artikel nu.nl over klachtenafhandeling
ArrayKlachtenafhandeling in het OLVG
Op nu.nl verscheen vanmiddag het bericht dat het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) het ziekenhuis is met de meeste klachten. Wij zijn bewust open over onze klachtenafhandeling. Dat doen wij in ons eigen jaarverslag en in het jaarverslag van onze Klachtencommissie.
Het OLVG is blij met haar kritische Klachtencommissie. Als topklinisch ziekenhuis hebben wij kwaliteit van de zorg hoog in het vaandel staan. Iedere klacht die onze Klachtencommissie gegrond verklaart, leidt tot zinvolle verbeteringen in de zorg aan onze patiënten.
Aantallen
In 2013 hadden voerden wij meer dan 220.000 grote en kleine behandelingen uit. Er werden 39 klachten ingediend bij de onafhankelijke Klachtencommissie van het OLVG. Dat leidde tot 144 zogeheten klachtonderdelen. Eén klacht wordt door onze Klachtencommissie onderverdeeld in meerdere klachtonderdelen. Daarvan verklaarde de klachtencommissie van het OLVG er 64 gegrond. In 2012 waren er 42 klagers en 110 klachtonderdelen. Daarvan werden er 23 gegrond.
Niet te vergelijken
Klachtonderdelen zijn onvergelijkbaar tussen ziekenhuizen. Iedere klachtencommissie hanteert andere criteria voor onderverdeling van een klacht in klachtonderdelen. We geven een voorbeeld van zo’n onderverdeling in klachtonderdelen: een fictieve klacht van een patiënt is blijvende pijn na zijn operatie. Het kan zijn dat onze Klachtencommissie daarover een lange brief ontvangt. De commissie verdeelt de klacht dan bijvoorbeeld onder in verschillende zaken: de blijvende pijn, lange wachttijd in de wachtkamer en de communicatie door de arts zelf. Een klager heeft in deze fictieve situatie drie klachtonderdelen.
Bron: OLVG