Vitras is voorbereid op veranderingen in de zorg in 2015

Array

thuiszorg1Vaker dezelfde zorgverleners bij cliënten thuis
Vitras neemt een aantal maatregelen om in te spelen op de nieuwe wetten over zorg, welzijn en jeugd. Zo worden de teams verkleind opdat cliënten vaker dezelfde zorgverlener zien en gaan medewerkers het gesprek met cliënten aan gericht op zoveel mogelijk zelfstandigheid. Gezien de bezuinigingen vanuit Den Haag, ontkomt Vitras niet aan inkrimping van de ondersteunende diensten met 30 fte.

Wat verandert er voor cliënten en medewerkers?

    • Vitras vindt het belangrijk dat cliënten vaker dezelfde zorgverleners zien. Dus worden de teams verkleind. Dit heeft als gevolg dat er meer teams komen.
    • Voor iedere cliënt levert de Vitras-medewerker maatwerk door samen met de cliënt na te gaan wat hij of zij zelf kan, wat mantelzorgers of vrijwilligers kunnen en waarbij professionele begeleiding of zorg door Vitras-medewerkers (of anderen) nodig is. De website van Vitras is heringericht zodat mensen zoveel mogelijk zelf kunnen doen. Zo kunnen mantelzorgers online een test doen om te kijken hoe het met henzelf gaat. Ook staat er een checklist ‘Hoe herken ik dementie?’ Bezoekers kunnen direct de juiste contactpersoon of team in de buurt vinden door hun plaats of postcode in te vullen.

    • Er wordt in de nabije toekomst gebruik gemaakt van een digitaal zorgdossier en e-hulpverlening. Natuurlijk blijven analoge middelen als logboek en gesprekken bestaan.
    • Vitras is vorig jaar al begonnen met zelfstandige, multidisciplinaire teams die – waar gemeenten dat wensen – kunnen deelnemen aan sociale wijkteams.
    • Vitras stelt goede zorg aan de cliënt centraal. Om de teams beter te ondersteunen en om de indirecte kosten te verminderen worden de ondersteunende diensten gereorganiseerd. Dit kan deels met natuurlijk verloop worden ondervangen. Vitras wil gedwongen ontslagen voorkomen door medewerkers van werk naar werk te begeleiden. Met de vakbonden is een sociaal plan overeengekomen. Eén van de medewerkers gaf als reactie: ‘Hoewel ik me realiseer dat bezuinigingen onontkoombaar zijn, ben ik erg onder de indruk van het aantal collega’s dat moet verdwijnen.’

    Wat verandert er in 2015 in financiële zin voor cliënten van Vitras?
    Cliënten die nu thuis verzorgd of verpleegd worden, kunnen deze zorg vanaf 2015 declareren bij hun zorgverzekeraar. Cliënten die thuis begeleiding krijgen of naar de dagopvang gaan, krijgen in 2015 voor de financiering te maken met de gemeente waarin zij wonen. Meer informatie is te vinden op de nieuwe website www.hoeverandertmijnzorg.nl van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze geeft cliënten zo eenvoudig mogelijk uitleg over de overgang van AWBZ naar Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Zorgverzekeringswet, Jeugdwet en Wet langdurige zorg. Ook kunnen cliënten meer informatie vinden op de website van de gemeente waarin zij wonen. Telefonisch kunnen mensen contact opnemen met het Informatiepunt Langdurige zorg en Jeugd via 0800 0126 (gratis).

    Vitras
    Vitras biedt wijkzorg (verzorging en verpleging thuis) en sociaal werk in de wijk (begeleiding en maatschappelijk werk) plus jeugdgezondheidszorg. Daarnaast gerelateerde diensten als cursussen, gemaksdiensten en uitleen van hulpmiddelen. Vitras biedt deze diensten binnen de provincie Utrecht in de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.

    Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

    Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

    Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

    Recente artikelen