
Nieuw studieboek over wat een doof of slechthorend kind nodig heeft in de klas
Array‘Mijn leerling hoort slecht’
Vorig week verscheen het boek ‘Mijn leerling hoort slecht’ in de Kentalisreeks bij Uitgeverij Acco. Een uniek studieboek over de opvoeding van en het onderwijs aan dove en slechthorende kinderen. Onmisbaar voor iedereen die lesgeeft aan een kind dat minder of niet hoort, iets dat steeds vaker voorkomt binnen het reguliere onderwijs door de invoering van de Wet op passend onderwijs.
Dove en slechthorende leerlingen
Wetenschappelijk onderzoek bevestigt keer op keer dat lesgeven aan slechthorende en dove leerlingen niet identiek is aan het onderwijzen van horende leerlingen. Hoogleraren Harry Knoors en Marc Marschark beschrijven in het nieuwe boek ‘Mijn leerling hoort slecht’ hoe slechthorende en dove leerlingen leren en welke condities dat leren bevorderen.
Adviezen voor leerkrachten
Knoors en Marschark verkennen de verschillende factoren die invloed hebben op het leren: taalvaardigheid, cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden. Taal-, lees-, schrijf-en rekenonderwijs komen aan bod, net als multimediaal, computerondersteund onderwijs en de onderwijscontext. Het boek benadrukt het belang van passende en voortdurende scholing van leerkrachten die lesgeven aan slechthorende en dove kinderen. Het overbrugt de kloof tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk en schetst wegen om de opleiding van leerkrachten verder te verbeteren.
Over de auteurs
Harry Knoors is hoogleraar aan het Behavioral Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen en directeur van de Kentalis Academie. Knoors richt zich als taalwetenschapper vooral op het effect van vroege gehoorverliezen op de ontwikkeling van kinderen en jongeren en op de effectiviteit van verschillende onderwijssettings.
Marc Marschark is hoogleraar aan het National Technical Institute for the Deaf, een college van het Rochester Institute of Technology in de Verenigde Staten. Ook is hij directeur van het Center for Education Research Partnerships daar. Als cognitief psycholoog richt hij zich vooral op taalbegrip en leren bij slechthorende en dove kinderen en volwassenen in formele en informele settings.