Hartstichting reikt petitie voor reanimatieonderwijs uit aan Platform Onderwijs2032

Array

Reanimatieles op de middelbare school redt levens én moet een vast onderdeel van het lespakket/curriculum worden. Met deze boodschap overhandigden leerlingen van het Segbroek College uit Den Haag vandaag namens de Hartstichting een petitie met 36.362 handtekeningen aan directeur Ingrid Brummelman van het Platform Onderwijs2032. Hiermee laat de Hartstichting zien dat de samenleving structureel reanimatieonderwijs in het voortgezet onderwijs steunt.

De Hartstichting vindt dat scholieren vanaf 14 jaar op de middelbare school structureel reanimatieles moeten krijgen. Door leerlingen vertrouwd te maken met reanimeren komen er jaarlijks 180.000 jongeren bij die een hartstilstand kunnen herkennen én weten hoe ze in een noodsituatie moeten handelen: 112 bellen, reanimeren en defibrilleren. Hiervoor is slechts een tijdsinvestering van 2 tot 4 lesuren per klas nodig.

reanimatie training6 minuten
Elke week krijgen 300 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De meerderheid hiervan overleeft dit niet. De Hartstichting wil de overleving bij een hartstilstand verhogen naar 25% door van Nederland één 6-minutenzone te maken: slachtoffers van een hartstilstand worden binnen 6 minuten gereanimeerd en gedefibrilleerd met een AED. Jaarlijks kunnen er zo circa 2.500 extra levens worden gered. Om dit mogelijk te maken, zijn méér mensen nodig die kunnen reanimeren.

Dialoog over toekomstig onderwijs
Het initiatief tot de petitie is afkomstig van Prof. Dr. Ton Gorgels van de stichting Reanimatie-estafette Limburg en in 2014 door de Hartstichting omarmd en onder de aandacht van een groter publiek gebracht. De petitie is bewust aangeboden aan het Platform Onderwijs2032: dit platform voert op initiatief van staatssecretaris Dekker (Onderwijs) een maatschappelijke dialoog over de toekomst van het onderwijs.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Ruim 36.000 Nederlanders tekenden de petitie voor reanimatieonderwijs op middelbare scholen. De Hartstichting is blij met deze steun uit de samenleving. Hieruit blijkt dat ons standpunt breed wordt gedeeld: reanimatieonderwijs moet een vast onderdeel van het onderwijscurriculum van de nabije toekomst worden.”

Prof. Dr. Ton Gorgels, voorzitter van de Raad van Toezicht Reanimatie-estafette Limburg: “De middelbare school is een goede plaats om te leren reanimeren. Leerlingen zijn fysiek goed in staat deze vaardig-heden te leren en zelfvertrouwen te ontwikkelen om in een noodsituatie handelend op te treden. Dit streven wordt gesteund door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO), die zeer recent het statement van de Europese reanimatieraad (ERC) ‘Kids Save Lives’ heeft omarmd. Dit statement beklemtoont het belang van (wereldwijd) reanimatie-onderwijs op school.

Breed draagvlak
Op dit moment bieden ruim 100 middelbare scholen in Nederland via een lesprogramma van de Hartstichting reanimatieonderwijs aan. Via vergelijkbare initiatieven van studenten geneeskunde in Rotterdam en Taskforce QRS (Maastricht, Utrecht en Nijmegen) worden nog meer scholen bereikt. Deelnemende docenten en leerlingen zijn erg enthousiast over de reanimatielessen. Leerlingen geven aan dat ze het nuttig vinden om te leren reanimeren. Docenten en scholen koppelen terug dat het lesprogramma goed aansluit bij de ‘wettelijke opdracht tot burgerschapsvorming’ én bij vakken als biologie, lichamelijke opvoeding, maatschappijleer en verzorging.

Bron: Hartstichting

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen