De cliëntwens voorop met nieuw nachtzorgsysteem

Array

signaalGGzE ontwikkelt innovatief nachtzorgsysteem
Een nachtdienst die om de zoveel tijd zijn rondes loopt; deur open, met zaklamp kijken of iemand nog in zijn bed ligt en of het goed met hem gaat, deur weer dicht. En als een cliënt tussen de rondes door zorg nodig heeft, moet hij vaak een tijdje wachten voor er iemand komt helpen … Dit is een nachtrustverstorende, arbeidsintensieve en niet cliëntgerichte manier van nachtzorg. Zo ging het tot voor kort ook bij GGzE. Nu gaat het anders. Voor een goede nachtzorg zijn alle kamers uitgerust met technologische middelen zoals bijvoorbeeld een spreek-luister-verbinding die de cliënt naar eigen behoeven kan gebruiken. GGzE biedt als eerste GGZ op deze innovatieve wijze betere, veiligere, snellere  en meer verantwoorde zorg op momenten dat dat voor de cliënt wenselijk is.

Veiligheid, eigen regie en menselijk contact
De oude ‘rondes’ kunnen niet meer, vond GGzE. Ze wilde op een meer vraaggerichte wijze haar nachtzorg inrichten. Belangrijke eisen voor de ontwikkeling van de nieuwe nachtzorg waren: eigen regie van de cliënt, menselijk contact, zorg op maat, veiligheid en efficiëntie. De uitkomst was een gecentraliseerde nachtzorg ondersteund door menswaardige technologie. Sinds ruim een half jaar is het gehele landgoed er mee uitgerust en het draait naar ieders tevredenheid. Zozeer zelfs dat andere instellingen ook graag hun nachtzorg zo uitgerust willen zien.

Hogere kwaliteit voor lagere kosten
De nieuwe vorm van nachtzorg is beter omdat cliënten zelf aan kunnen geven of zij behoefte hebben aan ondersteuning. Hierdoor hebben ze meer eigen regie én krijgen zij een betere nachtrust. Daarnaast is de nieuwe nachtzorg efficiënter omdat de bezetting in de nacht afgestemd is op de daadwerkelijke behoefte aan ondersteuning en niet op het waarborgen van zorg bij ongeplande zorgvragen en crises.

Maar de zorg is er ook kwalitatief beter van geworden. Elke cliënt heeft via een spreek-luister-verbinding snel contact met een hulpverlener. Met camera’s worden gebouwen en gangen gemonitord en kan men snel reageren als er iets is. Slechts drieëntwintig medewerkers zijn nu elke nacht actief om de circa 750 cliënten op Landgoed De Grote Beek betere en efficiëntere nachtzorg te bieden. Voorheen waren dat zo’n veertig medewerkers.

Hoe werkt het?
Op de centrale cockpit komen alle zorgvragen van cliënten binnen. Via de spreek-luister-verbinding bespreekt de medewerker met de cliënt wat de vraag is en bepaalt of er extra ondersteuning ter plaatse nodig is. Is een cliënt niet zelf in staat om de zorgbehoefte te bepalen dan kan bijvoorbeeld met andere domotica, zoals camera’s of bed-signaleringsmatjes, de beweging van de cliënt gemonitord worden. Deze signalen komen ook bij de centrale cockpit binnen. Als het nodig is dan stuurt de cockpitmedewerker direct een nachtzorgmedewerker ter plaatse.

De nachtdienst beschikt over een interactieve plattegrond die gekoppeld is aan het elektronisch patiëntendossier en de actuele BHV-overzichten. In één oogopslag zien zij niet alleen welke cliënten op dat moment in huis zijn, maar ook welke zorgbehoefte de cliënt heeft en of er overdag iets is voorgevallen waardoor het gedrag van de cliënt in de nacht afwijkend kan zijn. Deze informatie is erg belangrijk voor de juiste bejegening van de cliënt. Op die manier is de kwaliteit van zorg én de veiligheid voor alle partijen gegarandeerd.

De combinatie tussen zorg en veiligheid: uniek!
Deze opzet van nachtzorg is uniek. Het is namelijk een unieke samenwerking tussen zorgafdelingen en afdeling veiligheid. Andere zorginstellingen, zoals bijvoorbeeld thuiszorg, werken vaak op basis van het ‘babyfoon’-principe: contact maken via een spreek-luister-verbinding. GGzE heeft een stap verder gezet. We hebben veiligheid en zorg gecombineerd in één systeem. Het nachtzorgteam wordt gevormd door zowel zorgmedewerkers als medewerkers veiligheid en medewerkers veiligheid en logistiek. Daarnaast behartigt het nachtzorgteam ook BHV-vragen en zijn zij inzetbaar bij calamiteiten.

De zorg en veiligheid is door de nauwe samenwerking erg goed op elkaar ingespeeld. Dus ook ten tijde van calamiteiten is deze manier van nachtzorg een uitstekende en efficiënte manier van zorgverlening.

De nachtzorg van GGzE is zorgzaam, veilig en snel!

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen