Isala, Martini Ziekenhuis, Amphia en Meander ontvangen eveneens keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis

Array

1115008 KBO_logo SvZ2015Isala Zwolle ontvangt keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis
Ouderenorganisaties Unie KBO, PCOB, NOOM en NVOG stelden in samenwerking met ouderen vijftien verschillende kwaliteitsaspecten samen waarop ziekenhuizen zijn getoetst. Het doel van deze kwaliteitsaspecten is om de zorg- en dienstverlening aan oudere kwetsbare patiënten te verbeteren. Isala voldoet aan de gestelde eisen en ontvangt daarom op 7 september het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis.

Een verblijf in het ziekenhuis is nooit prettig, maar voor ouderen is het extra vervelend. Zij hebben vaak meerdere aandoeningen tegelijkertijd en lopen meer risico op blijvend functieverlies als gevolg van een ziekenhuisopname. Isala heeft de organisatie van de zorg, de inrichting en de toegankelijkheid van het ziekenhuis optimaal afgestemd op de oudere patiënt.

Dian Paasman, projectleider Ouderengeneeskunde, is trots op het behaalde keurmerk. “Uit de kwaliteitsaspecten blijkt dat we uitstekend scoren op ‘Aandacht voor gezondheidsrisico’s voor ouderen’ maar ook op ‘Afstemming van verschillende onderzoeken’. Op beide aspecten scoren we resp. 96% en 88%. Deze resultaten hebben wij behaald dankzij de inzet van collega’s uit heel Isala en daar zijn wij bijzonder trots op.”

Ouderen hebben vaak meerdere aandoeningen met een combinatie van lichamelijke, psychische en sociale problemen. Om dit goed in kaart te brengen, werken bij Isala verschillende specialismen nauw samen, zowel medisch als paramedisch. In overleg met de patiënt worden onderzoeken zoveel mogelijk op één dag ingepland. Ook mogen familieleden bij de patiënt overnachten; rooming-in. De nabijheid van een vertrouwd persoon kan angst en onrust verminderen.

Momenteel werkt afdeling Ouderengeneeskunde van Isala aan een ‘warme overdracht’ voor kwetsbare ouderen. Zodra de patiënt naar huis mag, worden de andere hulp- en zorgverleners, zoals de wijkverpleegkundige, huisarts en mantelzorger nauw betrokken bij het ontslag. Zo sluit de zorg na opname nog beter aan op de zorg die in Isala werd gegeven. De eerste ervaringen zijn positief. Ouderengeneeskunde en Isala werken continu aan het verbeteren van de zorg voor ouderen, met de focus op het perspectief en de verwachtingen van de oudere patiënt.

De samenwerkende ouderenorganisaties hebben het Martini Ziekenhuis opnieuw het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis toegekend. Het keurmerk beloont bijna de helft van de Nederlandse ziekenhuizen die de organisatie van zorg hebben aangepast aan de wensen en behoeften van kwetsbare ouderen. Er zijn vijftien kwaliteitsaspecten waar een ziekenhuis tweejaarlijks op wordt getoetst.

Het Martini Ziekenhuis heeft seniorvriendelijkheid al lange tijd hoog op de agenda staan, omdat als gevolg van de vergrijzing het aantal patiënten ouder dan zeventig jaar fors toeneemt. Seniorvriendelijkheid gaat over méér dan alleen de beschikbaarheid van het geriatrisch team in een ziekenhuis. Ook aspecten als nauwe samenwerking met zorgverleners buiten het ziekenhuis, goede informatieoverdracht bij ontslag uit het ziekenhuis of de mogelijkheid voor een naaste om bij de oudere patiënt op de kamer te overnachten tellen mee voor het behalen van het keurmerk.

Jos Verkuyl, geriater: ‘Twee jaar geleden, toen het keurmerk in het leven werd geroepen, zaten we al in de voorhoede van de seniorvriendelijke ziekenhuizen in Nederland. Dat we toen het keurmerk kregen, betekende voor ons de bevestiging daarvan en motivatie om ons steeds verder te blijven verbeteren. Zo hebben we nu al direct op de Spoedeisende Hulp meer aandacht voor de kwetsbare oudere en doet men steeds vaker een beroep op de geriater. Ook zijn steeds meer verpleegkundigen in het ziekenhuis geschoold in de ouderenzorg. Patiënten en familie worden meer en meer betrokken bij de behandeling, waardoor ze beter op de hoogte zijn en heropname voorkomen kan worden. Er is aandacht voor medicatie bij ontslag, zodat in de thuissituatie van de patiënt meer informatie over de medicatie bekend is.  Daarnaast plannen we onderzoeken steeds vaker op één dag, met rustpauzes voor de oudere patiënt. Maar denk ook aan heel praktische verbeteringen als het aanpassen van de gladde vloeren in de parkeergarage of de mogelijkheid voor begeleiding door een gastdame tijdens een onderzoek. ’

Bij oudere patiënten is vaak sprake van een combinatie van lichamelijke, psychische en sociale problemen. Verkuyl: ‘Bij 70% van de patiënten boven de 70 jaar is sprake van meer dan één aandoening. Dat vraagt om specifieke deskundigheid en een multidisciplinaire aanpak. Wij werken dan ook nauw samen met internisten, neurologen en psychiaters en – buiten het ziekenhuis met huisartsen en specialisten oudergeneeskunde. Daarbij hebben we met name aandacht voor welbevinden, kwaliteit van leven en voorkomen van functieverlies.’

Amphia ontvangt keurmerk seniorvriendelijk ziekenhuis
Een verblijf in het ziekenhuis is nooit prettig. Maar voor ouderen is het vaak extra vervelend. Zij hebben dikwijls meerdere aandoeningen tegelijkertijd en lopen meer risico op blijvend functieverlies als gevolg van de opname. Amphia doet er alles aan om ook de oudere patiënt zo fit mogelijk naar huis te laten gaan. Die inzet is nu beloond met het keurmerk seniorvriendelijk ziekenhuis.

Ongeveer 60% van het totaal aantal patiënten is ouder dan 70 jaar. De komende jaren neemt dit aantal verder toe door de vergrijzing. Anita van den Berg, bedrijfsmanager: “Een opname in het ziekenhuis heeft voor iedereen een grote impact. Dit geldt zeker ook voor de oudere patiënt. Uit onderzoek blijkt dat de oudere patiënt een verhoogde kans op complicaties heeft, zoals een infectie of verwardheid. Daardoor kan een ziekenhuisopname voor een oudere patiënt risicovol zijn. Om ervoor te zorgen dat patiënten zowel tijdens het verblijf in het ziekenhuis als na vertrek uit het ziekenhuis zo optimaal mogelijk kunnen functioneren, worden patiënten in Amphia gestimuleerd om in het ziekenhuis te werken aan fysieke en mentale gesteldheid. Amphia vindt het belangrijk om patiënten hierbij extra te ondersteunen.”

De afgelopen jaren is Amphia verschillende initiatieven gestart. Zo kunnen patiënten die slecht ter been zijn met een pendelbusje van de parkeerplaats naar de hoofdingang van het ziekenhuis reizen. Bij de receptie staan vrijwilligers klaar om hen op te vangen en de weg te wijzen. En op de verpleegafdeling worden vrijwilligers ingezet om ouderen te begeleiden bij hun verblijf. Vrijwilligers die vooraf uitgebreid getraind zijn door verschillende zorgprofessionals. Zo kan een vrijwilliger bijvoorbeeld samen met een patiënt een extra rondje gaan lopen, de krant lezen of een gezelschapsspel spelen. Anita vult aan:De begeleiding door de vrijwilligers is echt een extra aanvulling op de reguliere behandeling in het ziekenhuis. Doel is een patiënt fysiek of mentaal te activeren waardoor de zelfredzaamheid zoveel mogelijk behouden blijft. De patiënt is te allen tijde in de regie, daarbij wordt hij ondersteund door zijn familie of vrienden en waar nodig worden zij ondersteund door vrijwilligers.”

De samenwerkende ouderenorganisaties Unie KBO, PCOB, NOOM en NVOG hebben samen met ouderen het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis ontwikkeld met als doel de zorg voor deze doelgroep te verbeteren. Ieder jaar beoordelen zij ziekenhuizen op een aantal criteria en bepalen zij of een ziekenhuis het keurmerk seniorvriendelijk ziekenhuis mag dragen. Meer informatie hierover is te vinden op de website http://www.seniorvriendelijkziekenhuis.nl/keuzewijzer/.

Opnieuw keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis voor Meander
Meander Medisch Centrum heeft opnieuw het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis ontvangen. Het kwaliteitskeurmerk geeft aan dat de zorg in Meander goed is afgestemd op oudere patiënten en dat het ziekenhuis er alles aan doet om oudere patiënten de beste zorg en behandeling te bieden. Meander ontving het kwaliteitskeurmerk al eerder in 2013.

Het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis is behaald door de zorg op maat die Meander biedt aan kwetsbare oudere patiënten. Zo worden onderzoeken zoveel mogelijk op één dag gehouden. Bovendien beschikt Meander over een geriatrisch team en kan een naaste van de patiënt blijven overnachten in het ziekenhuis. Wanneer een oudere patiënt naar huis gaat, zorgt Meander voor een goede informatie-overdracht naar de mantelzorger, huisarts of andere zorgverlener. Ook is het ziekenhuis fysiek goed toegankelijk en zijn er gastvrouwen of – heren om een patiënt naar zijn afspraak te begeleiden.

Mensen krijgen op hoge leeftijd vaak te maken met meerdere aandoeningen tegelijkertijd en worden daardoor met een complex ziektebeeld in het ziekenhuis opgenomen. Ruim een derde van de patiënten van 70 jaar of ouder heeft door een ziekenhuisopname blijvende achteruitgang in het functioneren.
Patiënten zijn daardoor soms niet meer in staat om volledig zelfstandig te blijven wonen. De achteruitgang heeft niet te maken met de reden van de opname, maar is het gevolg van een groter risico op complicaties als de zorg niet goed is afgestemd op oudere patiënten. Daarom is het belangrijk dat ziekenhuizen hun zorg aanpassen op deze kwetsbare patiëntengroep.

In verhouding tot het aantal jongere mensen zijn er steeds meer mensen ouder dan 70 jaar en worden mensen steeds ouder. Het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis is een initiatief van ouderenorganisaties Unie KBO, PCOB, NOOM en NVOG. Resultaten van alle ziekenhuizen staan op de Keuzewijzer www.seniorvriendelijkziekenhuis.nl/keuzewijzer/Amphia Pendelbus

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen