Medlon zet met Careware in op digitalisering

0
936

Medlon medische diagnostiek gaat binnenkort haar thuisprikmedewerkers centraal plannen via planning- en registratieplatform Careware van softwareontwikkelaar helpLine. Het implementatieproject is vandaag gestart. Het plannen van huisbezoeken en het eventueel ‘on the job’ bijsturen gebeurt hierdoor efficiënter. Bovendien worden medewerkers ontlast door de realisatie van een betere werkverdeling en het niet langer zelf hoeven uitstippelen van de routes. In de toekomst verwacht Medlon samen met helpLine verder te kunnen innoveren.

Centraal plannen
Dankzij de invoering van Careware maakt Medlon een grote digitaliseringsslag. Cees Doelman, directeur Medlon: “Momenteel houden 5 fulltime medewerkers zich dagelijks bezig met het handmatig inplannen van het thuisprikken. Voortaan berekent Careware de meest optimale route voor onze thuisprikmedewerkers. Bij de verdeling van de cliënten wordt ook rekening gehouden met de thuislocatie van onze medewerkers, dit verkort de reistijd aanzienlijk. We plannen daarnaast niet meer op drie locaties, maar centraal vanaf één locatie. Hierdoor zijn minder arbeidsuren nodig voor het plannen en kan personeel voor andere taken worden ingezet. Bijvoorbeeld om de kwaliteit van zorg nog verder te verbeteren.”

Flexibiliteit
Niet alleen het plannen kan dankzij Careware efficiënter. Doelman: “We kunnen ook de werkdruk beter verdelen. Tegenslagen op een route kunnen bijvoorbeeld direct worden opgelost. Als één van de medewerkers langer bij een cliënt is, kunnen wachtende cliënten snel overgenomen worden door een medewerker die in de buurt is. Hierdoor zijn we in staat het overwerk structureel te verminderen. Een volgende stap is het informeren van cliënten vanuit Careware. Denk aan een melding van de verwachte aankomsttijd van een medewerker.”

Cees Doelman
Cees Doelman

Toekomst
Als het aan Doelman ligt, stopt het niet bij deze digitalisering. “De uitdaging zit hem niet alleen in het plannen van routes van huisbezoeken. Zo is in het laboratorium sprake van een piekbelasting zodra de medewerkers klaar zijn met hun routes en het materiaal ter bepaling afleveren. We onderzoeken daarom samen met helpLine of we de routes straks zo kunnen plannen dat er ook tussentijds materiaal afgeleverd wordt, zodat het lab de analyses beter over de dag kan verdelen. Daarnaast kunnen we in de toekomst dankzij compacte analyseapparaten steeds vaker direct thuis bij de patiënt bloedanalyses uitvoeren. Wanneer medewerkers dan de Careware app op hun smartphone gebruiken, wordt alle informatie van de testuitslagen direct naar systemen zoals het Keten Informatie Systeem (KIS) of het Huisarts Informatie Systeem (HIS) doorgezet.”

Hele keten
Medlon medische diagnostiek is dus voornemens het hele proces van pre- en postanalyse te optimaliseren. Doelman: “In helpLine hebben we een ICT-partner gevonden die proactief meedenkt over digitalisering van de hele keten van medische laboratoria. Hierdoor kunnen we ook snel starten met het ontwikkelen van oplossingen voor andere deelprocessen. ”

Over Medlon medische diagnostiek
Medlon BV is in 2011 opgericht door de ziekenhuizen in Twente en heeft medische laboratoria in Almelo, Enschede en Hengelo. Medlon werkt voor huisartsen en specialisten en richt zich op het leveren van medische diagnostiek en trombosezorg. De organisatie heeft tot doel kwaliteit en efficiency van de medische diagnostiek dicht bij burger en aanvrager te realiseren en loopt voorop in de ontwikkeling van de medische laboratoria in ons land. Meer info: www.medlon.nl

Over helpLine
helpLine BV is al meer dan 12 jaar gespecialiseerd in smart planning, mobiel werken en het minimaliseren van administratieve lasten door slimme ICT. Centraal staat daarbij het platform Careware, dat via web en app beschikbaar is. Belangrijkste marktsegment voor helpLine in Nederland is de zorg met meer dan 25 duizend gebruikers die dagelijks aan meer dan 100 duizend cliënten zorg verlenen. Daarnaast worden de oplossingen van helpLine internationaal toegepast in de field service. helpLine is onderdeel van de PMCS.helpLine Software Group met in totaal meer dan 250 medewerkers. Meer info: www.helpline.nl

 

Vorig artikelWmo: zorg in Den Haag blijft op peil
Volgend artikel2 november Dag van gedenken
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.