Zelfregulerend leren in de geneeskunde
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding 05 april 2017 - 09:30
Array
De klinische context speelt een belangrijke rol in het zelfregulerend leren van studenten. Deze context is niet ingericht voor leren en dat maakt het onervaren studenten vaak moeilijk om leermogelijkheden ten volle te benutten. Het is daarom belangrijk dat studenten de tijd krijgen om een context te leren kennen en ontdekken wat hun eigen rol in die context is. Daarnaast blijkt dat het proces van zelfregulerend leren per individu verschilt, waarbij ook sociale factoren een grote invloed hebben, stelt Berkhout in zijn proefschrift.
De traditionele opzet van medisch onderwijs waarin alle studenten hetzelfde curriculum met dezelfde doelen, dezelfde ondersteuning in dezelfde tijd moeten doorlopen, is verouderd. Medisch onderwijs moet flexibeler zijn en op het individu worden gericht om de kwaliteit ervan te verbeteren. Daarnaast moeten studenten geholpen worden om hun eigen identiteit als dokter te ontwikkelen, omdat dat uiteindelijk bepaalt hoe studenten hun leren reguleren en wat voor dokter ze uiteindelijk worden.
Joris Berkhout: ‘Medical students’ self-regulated learning in clinical contexts’.
Promotores: prof. dr. A.D.C. Jaarsma en prof. dr. C.P.M. van der Vleuten
Co-promotores: dr. E. Helmich en dr. P.W. Teunissen
Bron: AMC
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.
Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.
De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.