Medische trend? Van wachtkamer tot WhatsApp

0
1619

Huisartsen hebben het druk; twee derde vindt de werkdruk te hoog en zegt dat dit een dreiging vormt voor de kwaliteit. De belangrijkste oorzaak van de groeiende patiëntenstroom is de vergrijzing in Nederland; we worden wel ouder maar dat wel gepaard met meer ongemakken. Tegelijkertijd dat de wachtkamers zo vol zijn richten steeds meer mensen zich met vragen tot de medische WhatsApp diensten van zorgverzekeraars. Mensen gebruiken deze met name wanneer zij ongerust zijn over een klacht en twijfelen of zij de dokter moeten bellen. Veel gebruikers van de medische app diensten geven aan dat een bezoek aan de huisarts door het advies per app niet meer noodzakelijk is.

Medische WhatsApp

Bijna 70% van de gebruikers van medische WhatsApp diensten is vrouw, waarvan 10% contact opneemt met een vraag over hun kind. De meeste mensen die contact opnemen zijn tussen de 30 en 35 jaar oud maar de gemiddelde leeftijd wordt geleidelijk hoger. Deze cijfers zijn afkomstig van Medicinfo, de partij die medische begeleidingsdiensten voor organisaties in de zorg bedenkt en uitvoert.

In totaal kwamen er dit jaar al ruim 14.000 vragen per app binnen, een stijging van maar liefst 84% ten opzichte van 2017. De verpleegkundigen en huisartsen achter de app merken op dat mensen sneller een reactie verwachten, vertrouwder zijn met het gebruik van nieuwe communicatietechnologieën en daardoor de app ook als een laagdrempelig medium ervaren.

‘Spreekuur’ op zondag

De belangrijkste redenen voor mensen om gebruik te maken van een medische app dienst zijn de laagdrempeligheid, de reactiesnelheid in combinatie met de persoonlijke aandacht. De consument ‘praat’ echt met verpleegkundigen en niet met een robot. Bovendien kan er een foto worden meegestuurd zodat deze direct beoordeeld kan worden oor een deskundige. Wie in het weekend of de avonduren zijn knie bezeert kan namelijk niet altijd direct terecht bij de eigen huisarts. Door contact met de medische WhatsApp dienst kan men er dan snel achter komen of een bezoek aan de eigen huisarts of de huisartsenpost al dan niet nodig is.

Klachten

Waar mensen over appen verschilt duidelijk per seizoen. Zo gaan in december de meeste klachten over verkoudheid, keelpijn en hoofdpijn. In de maand juli krijgen de verpleegkundigen vooral vragen over huiduitslag, insectenbeten en diarree.

Weet je nog, vroeger?

Hoewel het gebruik van medisch app diensten nu nog een trend genoemd kan worden, voorspelt Medicinfo dat dit slechts een eerste stap is naar een nieuwe manier van zorgen. Als onderdeel van het plan ‘Ambitie 2025’ hebben zorgverzekeraars zich namelijk ten doel gesteld om beter te voldoen aan de veranderde zorgvraag door de zorg rondom de patiënt te organiseren, in plaats van andersom. Mensen zijn bovendien bewuster met hun gezondheid bezig, er is meer kennis voorhanden en het vertrouwen in nieuwe technologieën is groot. We laten ons nu al opereren door een robot maar wie weet hoeven we dadelijk niet eens meer ons huis te verlaten voor medische hulp. Wachten in de wachtkamer? Dat gaat de volgende generatie misschien niet eens meer meemaken.

Whatsup doc?

Kijk op de website van je zorgverzekeraar om te zien welke medische app diensten zij aanbieden.

Bron: Medicinfo

Vorig artikelZwangerschap na obesitaschirurgie vraagt om speciale zorg
Volgend artikelEen betere nachtrust is écht mogelijk
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.