Goede mondzorg in verpleeghuis betekent beter leven voor de cliënt

Array

Als de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) in 2014 een toezichtsronde doet, blijkt de mondzorg in de meeste verpleeghuizen slecht. Deze kwalitatief ondermaatse zorg heeft grote gevolgen voor de oudere inwoners; een slecht onderhouden gebit zorgt voor pijn in de mond en problemen met eten. Het komt zelfs voor dat verpleeghuispatiënten overlijden aan een longontsteking veroorzaakt door bacteriën die door slechte mondhygiëne in de mond aanwezig zijn. In een vandaag gepubliceerd factsheet laat IGJ zien dat de inzet van een verbeterprogramma  zorgt voor betere mondzorg voor kwetsbare ouderen en dat toezicht hierin een ondersteunende rol kan hebben.

Dit blijkt uit een steekproef van 15 verpleeghuizen, die samen het verbeterprogramma mondzorg van het ministerie van VWS en branchevereniging ActiZ uitvoeren. De inspectie ziet dat de mondzorg bij de bezochte instellingen overwegend goed is. De mondzorg is persoonsgericht; medewerkers kennen de wensen en behoeften van de cliënt en geven hem zo veel mogelijk eigen regie. De meeste van deze instellingen maken gebruik van een coördinerend zorgverlener of iemand die mondzorg als aandachtsveld heeft. Deze zorgt voor directe aansturing op de werkvloer.

Mondzorg in verpleeghuis

De richtlijn mondzorg kijkt ook naar de multidisciplinaire samenwerking rondom mondzorg in de verpleeghuiszorg. Hierbij zijn de tandarts, mondhygiëniste of preventieassistente direct betrokken bij de mondzorg en spelen een coachende rol voor zorgverleners in het geven van mondzorg in de praktijk. De tandarts en mondhygiëniste hebben in bijna alle organisaties toegang tot het (elektronisch) cliëntdossier en rapporteren hun bevindingen. Alle resultaten van deze toezichtronde zijn terug te lezen in het vandaag gepubliceerde factsheet over mondzorg in de verpleeghuizen.

Verbeterprogramma

Verschillende zorginstellingen, brancheorganisatie ActiZ en het ministerie van VWS hadden de handen ineen geslagen met als resultaat  een verbeterprogramma dat ervoor zorgde dat de mondzorg in deze organisaties verbeterde.

Bron: IGJ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen