Klassieke leervormen ontoereikend voor snelle ontwikkelingen en tijdsdruk in de zorg

0
981
Breda Molengracht Amphia ziekenhuis Longoncologie Er wordt een infuus aangebracht ivm een chemokuur
Onderzoek onder verpleegkundigen toont aan: werkplekondersteuning onmisbare schakel in kwaliteit en veiligheid ziekenhuizen

Verpleegkundigen moeten onder alle omstandigheden – zeker in kritieke situaties – precies weten wat te doen, hoe dat te doen en hoe ze de benodigde apparatuur moeten bedienen. 30% van de ziekenhuisverpleegkundigen krijgt dagelijks te maken met kritieke situaties en nog eens 28% maandelijks, zo blijkt uit een representatief onderzoek dat uitgevoerd is in opdracht van Noordhoff Health. Tegelijkertijd weet 27% van de respondenten wekelijks of vaker niet zeker welke handeling nodig is. Snelle en betere toegang tot de juiste informatie is dus cruciaal. Zeker wanneer er geen collega in de buurt is voor overleg.

Bianca van de Pol, Manager Learning Solutions bij Noordhoff Health, licht toe: “Dit onderzoek toont aan wat wij al vermoedden: leren en onthouden zoals dat vroeger nog kon, is niet meer haalbaar tegenwoordig. De veranderingen op de werkvloer zijn nauwelijks bij te houden met enkel klassieke leervormen zoals trainingen en e-learningmodules. We zien een verschuiving naar het snel kunnen zoeken en vinden van de juiste informatie. Dit laat het belang zien van digitale hulpmiddelen voor werkplekondersteuning en -leren in de zorg.”

Werken in complexere omgeving

Wilma Jackson, Manager Leerhuis van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis te Tilburg, voegt toe: “Verpleegkundigen werken in een steeds complexere omgeving, met mondige patiënten, onder hoge tijdsdruk. In duizend-en-een situaties staan ze er alleen voor. Terwijl medische en technologische ontwikkelingen doordenderen. Ondersteuning direct aan het bed, in de vorm van de juiste informatie, is meer nodig dan ooit.”

Zeker van hun zaak

Voor patiënten is het essentieel dat de verpleegkundigen aan hun bed precies weten welke handeling nodig is, hoe die handeling uitgevoerd moet worden en hoe de bijbehorende apparaten bediend moeten worden. Hoewel geen dagelijkse kost, worden verpleegkundigen met enige regelmaat geconfronteerd met nieuwe handelingen of nieuwe apparaten. Voor 66% komt dat zelfs een keer per maand of vaker voor. Bij twijfel gaan verpleegkundigen proactief op zoek naar de benodigde informatie. Een ruime meerderheid gaat op zo’n moment te rade bij een directe collega (75 procent). Heel goed, maar ook tijdsintensief. En tijd is kostbaar, zeker in de zorg. “Dit onderstreept het belang van werkplekondersteuning voor kwaliteit en veiligheid in de zorg”, aldus Jackson. Zeker in situaties waarin verpleegkundigen er alleen voor staan.

Hulp aan het bed

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst twee derde van de ondervraagde verpleegkundigen al hulpmiddelen aan het bed gebruikt. Dat varieert van fysieke zakboekjes tot digitale apps. De behoefte aan oplossingen voor maatwerkondersteuning op de werkplek neemt echter begrijpelijkerwijs toe. Een grote meerderheid van de ondervraagden geeft de voorkeur aan informatie in de vorm van toegespitste praktijkvoorbeelden, ondersteund met beeld. Van de Pol: “Dit sluit aan bij onze visie dat zorgprofessionals ook ondersteund moeten worden in de context van hun werk, waar en wanneer ze dat nodig hebben – en gepresenteerd op een manier die aansluit bij hun informatiebehoefte. Wij zien dit in de vorm van korte taakinstructies, video’s en foto’s om zorgprofessionals te helpen met het opfrissen van kennis die niet dagelijks nodig is, of om problemen op te lossen. Met een paar muisklikken hebben ze precies de informatie op hun scherm die op dat moment nodig is.”
Het volledige onderzoeksrapport is hier te vinden.
Bron: Noordhoff Health
Vorig artikelOscar Helm over een te hoge bloeddruk en de gevaren
Volgend artikelVeel voorkomende seksuele problemen en wetenschappelijk onderzoek
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.