SMS helpt diabetespatiënten

0
859

Het hard stijgende aantal mensen met diabetes vormt wereldwijd een van de grootste gezondheidskwesties. Vooral mensen uit etnische minderheidsgroepen zijn bijzonder kwetsbaar voor de ontwikkeling van diabetes, ondergaan minder controles en ondervinden vaker complicaties. Diabetescomplicaties kunnen worden voorkomen of vertraagd middels goede bloedglucoseregulatie, wat niet alleen de levenskwaliteit van een persoon verbetert, maar ook de kosten voor de gezondheidszorg die gepaard gaan met het behandelen van de ziekte, aanzienlijk vermindert.

Mobiele telefoons vormen een ideaal hulpmiddel voor mensen met diabetes wiens toestand constant zelfcontrole vereist. Bovendien kunnen ook patiënten op landelijke en afgelegen locaties, waar de toegang tot zorgaanbieders beperkt kan zijn, gemakkelijk via een mobiele telefoon ondersteund worden. Echter in specifieke bevolkingsgroepen, zoals bij mensen met een laag gezondheidsniveau, een laag inkomen of leden van etnische minderheden, is er steeds vaker sprake van een digitale kloof. Dit wordt onder andere veroorzaakt door kosten en alfabetiserings– en taalbarrières. Mobiele diensten moeten daarom op de behoeften van deze groep afgestemd worden.

Om deze reden is SMS4BG-interventie (zelfmanagementondersteuning voor bloedglucose) in het leven geroepen. Dit houdt in dat diabetespatiënten wereldwijd, naast de gebruikelijke zorg, een op maat gemaakt pakket van SMS berichten ontvangen. De SMS berichten bieden informatie, ondersteuning, motivatie en herinneringen met betrekking tot diabeteszelfcontrole en een gezonde levensstijl. Patiënten kunnen tevens per SMS op deze berichten reageren en via deze weg hun bloedglucosewaarden indienen.

“SMS berichten leiden tot een significante verbetering van de bloedsuikerspiegel. Deze positieve effecten zijn echter sterker in lage- en middeninkomenslanden ten opzichte van landen met een hoog inkomen.” – Dr. Ignacio Ricci-Cabello, University of Oxford.

Een recent onderzoek heeft aangetoond dat dit op maat gemaakte en op SMS gebaseerde zelfmanagementprogramma resulteerde in een significante verbetering van de bloedsuikerspiegel bij volwassenen met diabetes. De mensen die aan het onderzoek deelnamen, gaven aan uiterst tevreden zijn over de SMS dienst. Vrijwel alle deelnemers zien SMS als een goede manier om dit soort ondersteuning te bieden. SMS maakt persoonlijke ondersteuning mogelijk voor bijna alle mensen met diabetes, ongeacht hun locatie. Het SMS-programma zorgt ervoor dat een patiënt zich ook zonder persoonlijk contact met een zorgverlener gesteund voelt

Bron: Spryng

Vorig artikelZorgverzekeraars belonen kwaliteit van borstkankerzorg van de Santeon ziekenhuizen
Volgend artikelBewoners waarderen verpleeghuiszorg iets beter
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.