Sean Klaiber van FC Utrecht signeert en overhandigt spelersshirt aan mantelzorger

De spelers van FC Utrecht speelden woensdag 24 april tegen Fortuna Sittard zonder het logo van de hoofdsponsor Zorg van de Zaak op de borst. Het is voor het eerst in de voetbalgeschiedenis dat de spelersshirts van een Nederlandse club onderling van elkaar verschillen.

Mantelzorger

In plaats van het logo van de hoofdsponsor stond voor een keer de naam van een specifieke mantelzorger op de individuele spelersshirts. Sean Klaiber van FC Utrecht signeerde na afloop van de wedstrijd zijn spelersshirt en overhandigde die aan ‘zijn’ mantelzorger Leo.

Met deze bijzondere actie benadrukt FC Utrecht samen met de hoofdsponsor het belang dat mantelzorgers zichzelf bewust of onbewust wegcijferen met de kans dat ze zelf gezondheidsklachten krijgen.

Hulpvraag

Als onderdeel is van de mantelzorgcampagne van FC Utrecht en Zorg van de Zaak, droegen vijf spelers de naam van een mantelzorger die ze een aantal weken geleden bezocht hadden. De rest van de spelers droegen de namen van mantelzorgers die de afgelopen weken een hulpvraag hadden ingezonden via de campagnewebsite www.oprechtutrecht.nl/mantelzorg/home. Op deze website zijn de mantelzorgers terug te vinden, ieder met hun persoonlijke verhaal.

Campagne


FC Utrecht en Zorg van de Zaak voeren sinds eind maart samen campagne om de problematiek rondom mantelzorg meer bekendheid te geven. In totaal waren vandaag ruim 70 mantelzorgers met introducé aanwezig bij de wedstrijd tegen Fortuna Sittard op uitnodiging van Zorg van de Zaak. Zij werden speciaal voor deze gelegenheid toegezongen door zanger René Schuurmans met het lied ‘Laat de zon in je hart’.

VIP


Een geselecteerd aantal mantelzorgers en hun introducé kregen een VIP-behandeling. “Een mooie gelegenheid voor hen om zich te ontspannen, want het blijkt dat mantelzorgers zichzelf vaak vergeten. Werk en zorg voor een ander krijgen bijna altijd prioriteit. Een op de acht werkende Nederlanders is mantelzorger en loopt tegen allerlei problemen aan,” aldus Dorothee van Vredenburch , CEO van Zorg van de Zaak Netwerk. “Met Oprecht Utrecht willen we hen helpen en van juiste informatie voorzien. Zo organiseren onze specialisten een mantelzorg-workshop met als doel de mantelzorgers beter te begeleiden in de hulp die ze bieden, zonder dat ze aan zichzelf voorbij gaan.”

Foto: Signering Spelersshirt
Na afloop van de wedstrijd tegen Fortuna Sittard overhandigt Sean Klaiber van FC Utrecht zijn shirt aan de mantelzorger van wie hij de naam op zijn borst draagt. Dit in het bijzijn van verschillende andere aanwezige mantelzorgers. Sponsor Zorg van de Zaak offerde voor deze bijzondere actie de prominente logopositie op het shirt op, om aandacht te vragen voor de problemen waar mantelzorgers mee te maken kunnen krijgen. Doel van de campagne is om mantelzorgers beter te begeleiden in de hulp die ze bieden, zonder dat ze aan zichzelf voorbij gaan.

Bron: Zorg van de Zaak