Mondkapjes verminderen emotieherkenning

0
285

Mondneusmaskers maken het moeilijker de emoties van anderen nauwkeurig te ‘lezen’. Ook zorgen ze ervoor dat anderen verder weg lijken, wat ertoe kan leiden dat mensen dichterbij elkaar gaan staan: een contraproductieve reactie die de virusbeheersing ondermijnt. Dat blijkt uit onderzoek van RUG-psychologen, waarvan de resultaten onlangs zijn gepubliceerd.

Over het algemeen beïnvloeden gezichtsmaskers de dagelijkse interactie tussen mensen. Ze beïnvloeden de nauwkeurigheid waarmee ze emoties herkennen, evenals hun sociale oordelen. Daarom moeten politici, beleidsmakers en andere betrokkenen zich bewust zijn van de gevolgen van gezichtsmaskers buiten de medische context.

Online experiment

Drie psychologen van de RUG hebben een online experiment uitgevoerd om dat te onderzoeken. Ze lieten deelnemers portretfoto’s zien van individuen die verschillende emoties uitten. Bij de helft van de deelnemers waren delen van de gepresenteerde gezichten bedekt met een mondneusmasker. Nadat een foto was gepresenteerd, gaven de deelnemers aan welke emotie de persoon uitte en hoe ze de persoon zagen.

Positieve interpretatie van negatieve emotie

Verrassende effecten werden gevonden wanneer gemaskerde gezichten negatieve emoties uitten. Personen met mondkapje die woede, verdriet of afkeer toonden, werden gezien als betrouwbaarder, sympathieker en minder afstandelijk dan mensen die geen gezichtsmasker droegen. Een positief gevolg kan zijn dat noodlijdende mensen die een gezichtsmasker dragen, eerder hulp van anderen krijgen wanneer dat nodig is.

Over het onderzoek naar de gevolgen van gezichtsmaskers voor emotieperceptie en sociale oordelen is gepubliceerd in het sociaalwetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

Bron: RUG

Vorig artikelSchoonheidsideaal gebruinde huid hindert zonbescherming bij kinderen
Volgend artikelPatiënten met handprotheses trainen met serious games
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.