29% van gemeenten negeert e-mailgedragslijn bij vraag mantelzorg

Bijna een derde van de Nederlandse gemeenten houdt zich niet aan de e-mailgedragslijn voor overheden. Dit blijkt uit onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten werden benaderd met een mantelzorg-gerelateerde vraag en werden getoetst op de aanwezigheid van e-mailadressen en contactformulieren op de website, ontvangstbevestigingen, reactietijd en het verplicht laten delen van persoonlijke gegevens.  Als uitgangspunt is gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden.

Volgens de e-mailgedragslijn voor overheden moeten gemeenten een eenvoudige vraag binnen twee dagen beantwoorden. Eenvoudige vragen hebben betrekking op bekende feiten of procedures, die reeds bekend zijn bij de gemeenten. Bij 29% van de Nederlandse gemeenten wordt de toegestane responstijd op eenvoudige vragen overschreden. Bij 13% van de gemeenten is na maar liefst drie weken nog steeds geen antwoord teruggestuurd. 

Het onderwerp van de mail die werd gestuurd naar de gemeenten ging over het tijdelijk opvangen van mantelzorg. De persoon in kwestie, Dorien, schreef gemeenten aan omdat haar broer afhankelijk was van mantelzorg van familieleden. Omdat de mantelzorg tijdelijk niet genoeg is, is er aan de gemeente gevraagd om de precieze procedures binnen de gemeente om het tijdelijke wegballen van deze zorg op te vangen via de WMO. 

Onduidelijk over afhandeling

Daarnaast dienen gemeenten, na een vraag te hebben ontvangen, de afzender te berichten via een ontvangstbevestiging. De bevestiging dient om aan te geven binnen hoeveel dagen na ontvangst van de e-mail een antwoord kan worden verwacht. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat maar liefst 37% van de gemeenten verzuimt in het sturen van een bevestiging.

De volledige onderzoeksresultaten zijn te bekijken op:

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen