“Vandaag GB: Goed rapporteren is lastig

Array

Een welbekende rapportage. Duidelijk en volledig? Niet echt nee. Deze rapportage is ultrakort door de bocht. Stel dat diezelfde zorgvrager in de avonddienst bij opstaan uit een stoel licht in het hoofd wordt en bijna omvalt, dan zoek je daar een verklaring én oplossing voor. Wat blijkt nou, diezelfde ochtend is de bloeddrukmedicatie van deze zorgvrager met valneiging opgehoogd door de arts. Enneh… dat stond niet in het dossier. Conclusie: rapporteren in de zorg is dus belangrijk. Door op een systemische, uniforme wijze aan te pakken, zie je nooit iets over het hoofd.

Rapportages zijn belangrijk voor de continuïteit van de zorg. Met een duidelijke rapportage in het ECD houd je collega’s op de hoogte van wat er speelt en kun je goede zorgverlening samen nauw afstemmen, zo neemt de kwaliteit van zorg toe. Belangrijk dus, maar ook lastig. Want hoe zorg je dat medewerkers een goede overdracht schrijven?

Duidelijke communicatie is belangrijk

‘Vandaag GB’. Een welbekende rapportage. Duidelijk en volledig? Niet echt nee. Deze rapportage is ultrakort door de bocht. Stel dat diezelfde zorgvrager in de avonddienst bij opstaan uit een stoel licht in het hoofd wordt en bijna omvalt, dan zoek je daar een verklaring én oplossing voor. Wat blijkt nou, diezelfde ochtend is de bloeddrukmedicatie van deze zorgvrager met valneiging opgehoogd door de arts. Enneh… dat stond niet in het dossier. Conclusie: rapporteren in de zorg is dus belangrijk. Door op een systemische, uniforme wijze aan te pakken, zie je nooit iets over het hoofd.

Rapporteren kun je leren

Juist omdat vaak fouten gemaakt worden door onduidelijke communicatie zijn er methodes zoals SOAP ontwikkeld. SOAP staat voor: Subjectief, Objectief, Analyse, Plan. Een SOAP rapportage heeft een vaste opzet, inclusief plan, zodat ‘ie overzichtelijk en bruikbaar is.

En omdat niet iedereen het onderdeel ‘rapporteren’ heeft gehad tijdens de opleiding, is het goed om bij of na te scholen. Zodat het hele team dit kan. En daarvoor is e-learning fijn. Want zo kun je grote groepen medewerkers scholen met deze methode.

In de e-learning komt aan bod waarom rapporteren belangrijk is, wat SOAP is en gaan de cursisten vooral aan de slag met heel veel oefenen met SOAP rapporteren.

Want: rapporteren kun je leren!

Klik hier voor alle informatie over de e–learning SOAP rapporteren.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen