Patiënten app Spreekuur.nl zet opmars bijdagpraktijken in Drenthe voort

Array

Het aantal Drentse huisartsenpraktijken dat inmiddels gebruikmaakt van de digitale patiëntenomgeving Spreekuur.nl is gestegen naar elf. Bij zes hiervan is Spreekuur.nl direct gekoppeld aan hun eigen huisartseninformatiesysteem. Deze praktijken gebruiken Spreekuur.nl als patiëntportaal en maken daarmee gebruik van de mogelijkheden voor het voeren van digitale consulten, het maken van afspraken, en het aanvragen van herhaalmedicatie.


De praktijken die Spreekuur.nl niet als patiëntportaal gebruiken, zetten het in voor het voeren van digitale consulten. Met Spreekuur.nl kunnen veel zorgzaken online worden geregeld. Hierdoor kunnen patiënten nog sneller en efficiënter geholpen worden, waarmee de druk op de huisartsenpraktijk verminderd.

Koppeling

In Drenthe zijn recentelijk huisartsenpraktijk Nieuwe Rijkweg in Vries en huisartsenpraktijk Marsdijk (Wilgenbeemd) aangesloten. Bij de laatste (Marsdijk) is Spreekuur.nl direct gekoppeld aan huisartsinformatiesysteem MediKIT om het proces nog makkelijker te maken. Via Spreekuur.nl kunnen patiënten vanuit huis eenvoudig een afspraak maken, thuismetingen doorgeven, herhaalrecepten aanvragen, een vraag aan de huisarts stellen en (zelfzorg)advies ontvangen. Met behulp van slimme technologie ontvangen patiënten advies over medische klachten.

Yoeri Zuidwijk, huisarts Marsdijk en CMIO Dokter Drenthe: “Met Spreekuur.nl en de koppeling met ons nieuwe huisartsensysteem zijn we gekomen tot een digitale voordeur voor onze huisartsenzorg.  Dit zorgt ervoor dat we goed bereikbaar zijn en blijven voor onze patiënten. Zo zetten we samen stappen in het verder toekomstbestendig maken van onze huisartsenzorg.”

Spreekuur.nl

Spreekuur.nl is een initiatief van ICT-leveranciers Topicus en DigiDok. Het begon in maart 2020, begin coronacrisis, in huisartsenpost Eemland in Amersfoort en Barneveld. Een maand later sloot ook huisartsenpost Drenthe aan. In eerste instantie was het bedoeld als tool voor digitale huisartsenposten voor dringende vragen in de avonden en weekenden. Inmiddels is Spreekuur.nl 24/7 beschikbaar bij zo’n 44 huisartsenpraktijken door het hele land en bij tien spoedposten in vier regio’s. Huisartsenpraktijken gebruiken Spreekuur.nl als middel om digitale vragen van hun eigen patiënten veilig en snel te kunnen beantwoorden. Veelvoorkomende vragen van patiënten in Spreekuur.nl gaan over huidklachten, been-/knie-/heup-klachten, oogklachten, rug-/nek-/schouderklachten, anticonceptie en hoesten.

Over Spreekuur.nl


Spreekuur.nl is een initiatief van Topicus, de ICT-leverancier die zorgt voor een veilige uitwisseling van gegevens voor 60 procent van de huisartenposten in Nederland, en DigiDok; de organisatie die de gezondheidszorg voor zorgverleners en zorgbedrijven innoveert en medische behandelpaden digitaliseert. 

Bron: Spreekuur.nl

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen