Meldactie verpleeghuizen vanavond in Kassa
ArrayVanavond komt tussen 19.00 en 19.30 uur de meldactie Verpleeg- en verzorgingshuizen aan de orde in het programma Kassa op NL1.
Tot 20 oktober organiseert het meldpunt Consument en de Zorg de meldactie Verpleeg- en verzorgingshuizen: hoe kan het beter? Consument en de Zorg roept bewoners, familie én zorgverleners op hun ervaringen te melden. Consument en de Zorg is een initiatief van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie. Zij organiseert deze meldactie samen LOC-LPR, de landelijke organisatie voor clientenraden in onder meer de sector verpleging en verzorging.
Mensen kunnen hun ervaringen met verpleeg- en verzorgingshuizen melden op de website Consumentendezorg.nl. Meldingen van bewoners zijn welkom, maar ook van familieleden of bekenden. Het gaat om alle vormen van ervaringen.
Ook kan men bellen met het Meldpunt Consument en de Zorg telefoon 030 29 16 777. Het meldpunt is tijdens de actie bereikbaar op werkdagen van 10.00 tot 17.00 uur.
In Nederland wonen ongeveer 150.000 mensen in een verpleeg- of verzorgingshuis. Er is veel discussie over de kwaliteit van zorg in deze instellingen. Als we de media moeten geloven is het overal kommer en kwel. Toch gaat er veel goed en zijn er talloze voorbeelden van inspirerende initiatieven en activiteiten. Bijvoorbeeld een verzorgingshuis waar regelmatig eetactiviteiten worden georganiseerd voor bewoners en familie gezamenlijk. Of een verpleeghuis waar bewoners kunnen kiezen uit een grote verscheidenheid aan dagactiviteiten.
Schrijnende voorbeelden zijn er helaas ook. Patienten die in de weekenden aan hun lot worden overgelaten. Bejaarden die pas tegen het middaguur uit bed worden geholpen, terwijl zij anders zouden willen. Mensen die uitgeschreven worden als ze langer dan zeven dagen afwezig zijn en vervolgens weer op de wachtlijst moeten.
Tussen instellingen die eenzelfde budget hebben, zijn er eel verschillen in wat men voor clienten doet en hoe goed men inspeelt op persoonlijke wensen en leefstijlen. Instellingen die hierin minder bedreven zijn kunnen veel baat hebben bij praktijkvoorbeelden over hoe het anders kan.
Met deze meldactie bouwen de NPCF en LOC-LPR voort op de al aanwezige informatie over de kwaliteit en de waardering door klanten. Bijzonder in deze meldactie is dat er aandacht wordt geschonken aan wat er goed gaat binnen de instellingen. Door daar meer aandacht aan te besteden, krijgen clienten en hun familieleden ook zicht op hoe het in andere instellingen geregeld is. Voor hulpverleners kunnen dergelijke goede voorbeelden een inspiratiebron zijn.
Bron: NPCF