
GPS-dienst brengt kwaliteit ziekenhuis in kaart
ArrayIndepender wil de kwaliteit van ziekenhuizen nog beter in kaart brengen. Het oordeel van de patiënt is daarvoor onmisbaar. Patiënten die vanaf volgende week in het ziekenhuis de app van NU.nl openen, krijgen de vraag of zij een review willen geven over deze zorginstelling. Met gebruik van gps-techniek ‘ziet’ de app om welk ziekenhuis het gaat. Patiëntenreviews vormen een belangrijk onderdeel van de Ziekenhuis Kwaliteitsscore die Independer ontwikkelde. Deze score geeft iedereen inzicht in de kwaliteit van ziekenhuizen en specialistische afdelingen.
Patiënten die in en om een ziekenhuis de app van NU.nl openen krijgen de vraag of ze een review willen geven over de desbetreffende zorginstelling en de afdeling waar ze behandeld worden.
Door het schrijven van zo’n review helpen patiënten andere patiënten bij het maken van een goede keuze. Bovendien wordt de gezondheidszorg hiermee steeds een beetje beter, want zowel de ziekenhuizen zelf als de verzekeraars kunnen leren van de ervaringen van patiënten.
Zorgkwaliteit
Naast patiëntenreviews en huisartsenbeoordelingen maakt de Kwaliteitsscore gebruik van harde technische beoordelingsdata, die ook het Ministerie van Volksgezondeheid, Welzijn en Sport gebruikt.
Ziekenhuiskwaliteit en zorgverzekeringen
Independer wil zoveel mogelijk patiëntenreviews verzamelen. Daarom werd gekozen voor een directe benadering van patiënten die in het ziekenhuis de NU-app gebruiken. Martens: “We geloven dat mensen juist tijdens een ziekenhuisverblijf behoefte voelen te vertellen of ze tevreden zijn over de zorg die zij krijgen. Krijg je voldoende uitleg over je aandoening? Neemt een arts wel de tijd voor je? Dat is allemaal essentieel als je in het ziekenhuis ligt. Tegelijkertijd begrijpen wij de privacygevoeligheid van deze benadering. Patiënten die het belangrijk vinden hun oordeel te geven, kunnen zelf kiezen of zij hun reviewl anoniem willen tonen of niet.”